1995

 

 

Äntligen hade säsongen -95 startat för rt_ms.jpg - 20.747 K i samband med Teknikens Världs Racing Show på Mantorp Park den 6/7 maj. Teamet var i år väl förberett med en ny deltagare på mekanikersidan, Peter Forsberg från Åmål.
De övriga var som tidigare:
Teamchef och motoransvarig - Håkan Prytz, Strängnäs
Förare och chassieansvarig - Christian Carlsson, Åmål
1:e kock, tidtagare, fotograf mm - Mikael Lewerth, Sthlm


95_1ac.jpg - 18k / Driver and teammanager
Förare och teamchef i stolt posé.

I samband med den fria träningen på fredagen före tävlingen gjordes ytterligare motorjusteringar och allting fungerade bra ända tills motorn helt plötsligt slutade att fungera. Det visade sig att bländarskivan för vevaxelgivaren hade separerat från remskivan, men med en resa till Södertälje och Forssbergs Maskinservice där Gunnar Forssberg gjorde en heroisk insats var ekipaget tävlingsklart på lördag morgon 0900 igen. Träningstiden 1.25.99 gav en 7:e plats bland 12 deltagare. Nytt för i år var att tävlingen genomfördes med en rullande start, vilket dock inte var till någon fördel för oss då vi tack vare välprepared motor har ett mycket bra "drag" genom hela varvtalsregistret. Racet utvecklade sig till en kamp om 6:e plats med Hans Odsberg i sin TIGA/OPEL, vilken vanns på 6:e varvet för att förloras igen 2 kurvor senare med en snurrning. Vid målgång skilde 0,26 sek! Söndagens race kördes som vanligt på den korta banan och än en gång fight om 6:e plats, denna gång med Jörn Qviste i sin TIGA/FORD. Jörns rutin fällde denna gång avgörandet så resultatet blev igen en 7:e plats.



På väg till Mantorps depå efter målgång på 7:e plats.

Inför säsongens 3:e och 4:e deltävling, REAB Oldtimer Festival 2 - 4 juni på Anderstorp Raceway, hade motorn försetts med de längre insugningstrattar som hade indikerat på c:a 20hk ökning i mellanregistret. Som "vanligt" när det gäller Anderstorp regnade det men en 8:e plats, med tiden 1.51.96, av 17 st tränande ekipage var i alla fall hoppfullt. Tyvärr grinade oturen oss i ansiktet än en gång då i sista träningspasset 5:e växeln vägrade gå i. I depån revs växellådan ned och en ej tillräckligt åtdragen mutter på en av axlarna hade orsakat stora skador på drev, lager och lagerhus. Eftersom såpass mycket var skadat ansåg vi att det bästa var att packa ihop för helgen för att göra en fullständig renovering av växellådan före nästa race. Nu, i början på juli, är samtliga delar hemma och växellådan nästan klar.

Nästa race som går på Knutstorp den 23 juli körs på samma gång som en EM-deltävling för historiska sportvagnar och om inget oförutsett händer skall rt_ms.jpg - 20.747 K förhoppningsvis kunna fightas om minst 6:e platsen igen. Tyvärr måste teamet klara sig utan teamchef denna gång men övriga deltagare kommer att göra sitt bästa för att försvara färgerna. Efter denna (5:e) deltävling återstår så årets höjdpunkt, Automobil Sportscar Show den 26-27 augusti, med de sista deltävlingarna i REAB Sportscar Cup 95. Tyvärr kommer antagligen poängsammanställningen ej att vara till någon fördel för oss då det är lika viktigt i F1 som för oss att ej tappa några poäng i någon deltävling. Vi tror dock att det enda sättet att kunna nå resultat är att oförtrutet satsa vidare så att segerns sötma någon gång kan få smakas.



LOLA T598C/SAAB 16V, Christian Carlsson och Håkan Prytz i väntan på nya eskapader på banan.



Den 22/23 juli var det dags för den 5:e deltävlingen (av 7) i REAB Sportscar Cup på Ring Knutstorp. Teamet var till denna tävling något decimerad, deltagare var naturligtvis 1:e-föraren Christian Carlsson och till sin hjälp hade han alltid trogne Mikael Lewerth men dessutom sin fru Marianne Carlsson. Lolan var preparerad till 100% efter den tidigare växellådsreparationen som hade blivit nödvändig efter deltävling 3 och 4 på Anderstorp den 2 - 4 juni så vi såg ändå fram till tävlingen med stor tillförsikt. Arrangören MGCC var något njugga i sin inställning till REAB-Cupen och hade som sitt huvudnummer EM för historiska GT/GTS-vagnar. Vi hade därför endast två tio-minuters träningspass, ett på lördagen och ett på söndagen. Under fredagens fria träning, som vi ej medverkade i, hade Lars Klintberg, LOLA/TOYOTA och Hans Odsberg, TIGA/OPEL råkat ut för maskinhaveri och kunde därför ej ställa upp i söndagens race. På lördagen radade 11 stycken racersportvagnar upp sig i tryckande värme i depån till första tidsträningen, favoriten Alf Eng i sin ROYALE/VOLVO hade meddelat att han ej kunde komma förrän på söndag morgon. Eftersom det var första gången, om man undantar ett mycket kortvarigt försök -91, som rt_ms.jpg - 20.747 K tävlade på Knutstorp fick ekipaget LOLA/SAAB känna sig för lite försiktigt runt banan. Efter ett tag ökades takten men hade vissa svårigheter att komma om Peter Bendix i sin TIGA/FORD. Flaggvakterna uppmärksammade dock det hela och gjorde med sina blåflaggor (=snabbare fordon bakom, lämna plats) Peter uppmärksam på situationen. Därefter sänktes varvtiderna varje varv och när det nionde och sista/snabbaste varvet hade körts blev noteringen 1.05.45 vilket var lika med 6:e tid. Trots allt inte så illa på den korta tid som stod till buds. Bilen hade dock varit mycket nervös under inbromsningar varför rådsöktes hos de mer erfarna konkurrenterna. Efter skärskådning av hur däcken såg ut och med ledning av hur bilens hjulvinklar var ställda ändrade vi, på inrådan från Kari Mäkinen, till toe-out på framhjulen (från att tidigare ha stått toe-in). För övrigt fungerade allting bra och vi såg med spänning fram mot söndagen. Söndag morgon började något mulet och frågan om regndäcken skulle monteras på funderades på tills en timma före träningspasset då det började spricka upp allt mer. Den ändrade hjulinställningen gav direkt utslag på så sätt att en mycket större säkerhet kändes i samband med inbromsningarna. Efter två varv var det så dags att försöka förbättra lördagens träningstid, men men oturen fortsätter att slå till. Helt utan förvarning hörs ett kraftigt mekaniskt ljud från motorn och det vara bara att parkera vid sidan av banan.


95_2ac.jpg - 21k / Investigation of mechanical failure
Vad har hänt?

Undersökning i depån efteråt visade att en ventiltryckare på avgassidan hade gett vika och gått av på skörteldelen. Detta hade sedan resulterat i att återstoden av tryckaren kantrade i tryckarhålet och givit en sådan kraftig belastning på kamaxeln så att styrstiftet för kamaxelhjulen skjuvades av. Detta gav i sin tur naturligtvis upphov till ytterligare skador då ventiler och kolvar gjorde kontakt med varandra. Med bedrövelse insåg vi att detta var den andra tävlingshelgen i rad som vi ej fick se den svart/vit-rutiga flaggan viftas framför vår LOLA/SAAB.



Sprucken, fastkilad ventiltryckare!

Tävlingen som gick i tio varv blev dock ett sevärt race, med en mycket hård fight om 1:a platsen mellan Alf Eng ROYALE/VOLVO, Jan Brunstedt CHEVRON/FORD och Kari Mäkinen SPICE/BUICK. Ledningen växlade mellan Alf E. och Jan B. och den sistnämnde ledde länge men två kurvor för mål satte Alf E. in en attack som resulterade i ännu en norsk delseger för den glade norrmannen. Nämnas kan också göras att Mikael Kronfeldt fick bryta på startplattan med brusten drivaxel, och i Idrottsbladet beskrevs racet i positiva ordalag med slutorden: "Heatet visade att Reab Sports Car Cup har medvind nu".


95_2cc.jpg - 16k / From the track
Alf Eng ROYALE före Kari Mäkinen SPICE tätt följd av Jan Brunstedt CHEVRON.

Ställningen i cupen efter fem körda deltävlingar: (poängskala 9-6-4-3-2-1) (även på Eng?)

1 - Mantorp 6/5; 2 - Mantorp 7/5; 3 - Anderstorp 3/6; 4 - Anderstorp 4/6;
5 - Knutstorp 23/7; 6 - Mantorp 26/8; 7 - Mantorp 27/8
1
2
3
4
5
6
7
TOT
klass ALFA
Alf Eng N
6
9
9
1
9
34
Jan Brunstedt S
4
6
6
9
6
31
Kari Mäkinen S
9
4
3
2
4
22
Kennerth Samuelsson S
0
3
4
6
0
13
Torbjörn Holmstedt S
0
0
2
4
2
8
André Westby N
0
0
1
3
0
4
Christian Carlsson S
2
2
0
0
0
4
Hans Odsberg S
3
0
0
0
0
3
Peter Eriksson S
0
0
0
0
3
3
Niels Blegvad S
0
0
0
0
0
0
klass BETA
Lars Klintberg S
9
9
2
6
0
26
Mikael Kronfeldt S
6
1
9
9
0
25
Jörn Qviste DK
4
6
0
4
9
23
Peter Bendix S
3
4
6
0
2
15
Malte Roggentin S
2
3
0
2
4
11
Claes/Micke Juhlin S
0
0
3
1
6
10
Björn Persson S
1
2
1
0
3
7
Peter Petterson S
0
0
4
3
0
7
Matz Olli S
0
0
0
0
1
1
Per S Dahl N
0
0
0
0
0
0
Lucas Nylund S
0
0
0
0
0
0
Håkon Langkaas N
0
0
0
0
0
0
Ulf Lindberg S
0
0
0
0
0
0



Finalen för REAB Sportscar Cup 1995 gick traditionsenligt av stapeln i samband med Automobil SportsCar Show på Mantorp Park med en dubbeltävling den 26/27 augusti. Reparationen efter motorhaveriet som uppstod i samband med Knutstorpstävlingen drog tyvärr ut på tiden så det var ovisst mycket länge huruvida vi skulle kunna ställa upp. Till sist beslutades dock att en ökning av ventiltrycksdiametern (från 33 till 35 mm) skulle genomföras, detta krävde dock att det skadade tryckarloppet svetsades upp (och ihop). Detta klarade naturligtvis Forssbergs Maskinservice av med glans och tisdagen före tävlingshelgen kom Håkan P. till Åmål med en nyreparerad motor. Tack vare den dubbla mekanikerinsatsen gick motorinstallationen som en dans, motorn startades upp 02.00 onsdag morgon. Med stor tillfredställelse noterades även att motorn gick mycket tystare, troligtvis hade sidokrafterna på ventiltryckarna minskat betydligt tack vare den ökade diametern. Vi hade beslutat att även denna gång utnyttja fredagens fria träning för att kanske kunna klättra upp en (eller ett par!) placeringar på startplattan från den sjundeplats som oftast har varit vikt för oss. Men, men detta verkar vara ödet för oss. Efter lördagens träningspass hade vi, just det, sjunde träningstid.



LOLA T598C/SAAB 16V

Trots allt inte så illa i ett startfält på 26 bilar, därav 16 REAB-deltagare (övriga var Clubman). Lördagens race var på ett sätt mycket spännande eftersom starten gick inte mindre än TRE gånger. Till sist var i alla fall hela fältet (utom de som ej hade klarat de två startkrascherna, förstås) iväg. En bra start tillsammans med en god fart på ekipaget under racet, där fighten om femteplatsen stod mellan André Westby (N) och rt_ms.jpg - 20.747 K, avgjordes till sist till vår fördel genom att femteplatsen blev vår. Dock fick vi besked om, från en av våra konkurrenter, att vi skulle diskas eftersom Lolan hade vid omstarten tagit den tomma startrutan som uppstod pga de tidigare startkarambolagen. Detta verkställdes som tur var ej, varför vår startposition på söndagen blev i tredje led på femte plats. Starten var som vanligt tät, dock utan några missöden, men tyvärr tappades en placering. Det var André som var snabb igen, men det återställdes snart efter några varv. Dock hade Kennerth Samuelsson fått iordning sin bil efter lördagen och kom som ett jehu genom fältet, så en 6:e plats blev resultatet i säsongens sista race.



Racetech's LOLA före Mikael Kronfeldt's TIGA.

Resultatet av årets serie blev (i år igen!) en seger till "Norges Schumacher", Alf Eng i klass ALFA och till Mikael Kronfeldt i klass BETA.

Slutställningen i REAB Sportscar Cup med sju deltävlingar (poängskala 9-6-4-3-2-1):

1 - Mantorp 6/5; 2 - Mantorp 7/5; 3 - Anderstorp 3/6; 4 - Anderstorp 4/6;
5 - Knutstorp 23/7; 6 - Mantorp 26/8; 7 - Mantorp 27/8
1
2
3
4
5
6
7
TOT
klass ALFA
Alf Eng N
6
9
9
1
9
9
9
52
Jan Brunstedt S
4
6
6
9
6
3
3
37
Kari Mäkinen S
9
4
3
2
4
4
6
32
Kennerth Samuelsson S
0
3
4
6
0
0
2
15
Leif Lindström S
0
0
0
0
0
6
4
10
Torbjörn Holmstedt S
0
0
2
4
2
0
0
8
Christian Carlsson S
2
2
0
0
0
2
1
7
André Westby N
0
0
1
3
0
1
0
5
Hans Odsberg S
3
0
0
0
0
0
0
3
Peter Eriksson S
0
0
0
0
3
0
0
3
Niels Blegvad S
0
0
0
0
0
0
0
0
klass BETA
Mikael Kronfeldt S
6
1
9
9
0
9
6
40
Jörn Qviste DK
4
6
0
4
9
6
9
38
Lars Klintberg S
9
9
2
6
0
0
0
26
Peter Bendix S
3
4
6
0
2
3
4
22
Claes/Micke Juhlin S
0
0
3
1
6
4
0
14
Malte Roggentin S
2
3
0
2
4
0
0
11
Björn Persson S
1
2
1
0
3
0
0
7
Peter Petterson S
0
0
4
3
0
0
0
7
Ulf Lindberg S
0
0
0
0
0
2
3
5
Matz Olli S
0
0
0
0
1
1
2
4
Per S Dahl N
0
0
0
0
0
0
0
0
Lucas Nylund S
0
0
0
0
0
0
0
0
Håkon Langkaas N
0
0
0
0
0
0
0
0

Förhoppningsvis kan resultatet förbättras nästa år, särskilt med tanke på att varvtiderna stadigt blir

lägre samtidigt som konkurrenterna inte verkar utvecklas i samma takt (?).

TACK FÖR I ÅR, FRÅN
rt_ms.jpg - .345 K


 

Racetech © 2008 • Privacy Policy • Terms of Use

www.racetech.se