1996

 

 

Hej alla racing-vänner!

Äntligen börjar säsongspremiären närma sig i takt med att asfalten kryper fram under snötäcket. Årets satsning för rt_ms.jpg - 20.747 K kommer att bli den största hittills för oss i och med att vi ställer upp, förutom i REAB Sportscar Cup, även i Nordiska Mästerskapet för Formel 3. Förare till Lola T598C i REAB-Cupen blir som vanligt Christian Carlsson, medan F3-bilarna kommer att rattas av Håkan Prytz, Reynard 883 med en Alfa Romeo/Nova-motor samt av Ulf Johansson, Reynard 913/923 med en Honda/Mugen-motor. Dessutom kommer vi även att se till så att Anders Anderssons första säsong på land blir så lyckad som möjligt. Anders kommer att köra en Ralt RT33 med en VW/Spiess-motor. Tävlingsprogrammet är synnerligen späckat men SSK (=Swedish Super Kupp) och FLC (=Formula Libre Cup) serierna ses som träning för NM i F3 och beslut om vilka av dessa tävlingar som kommer att köras tas löpande under säsongen.

ÅRETS TÄVLINGAR:
REAB: NM F3: SSK: FLC: Tävlingsbana: Evenemang:
27-28/4 Kinnekulle Ring
11-12/5 11-12/5 Mantorp Park "?" Racing Show
25-26/5 Kinnekulle Ring
8-9/6 Gelleråsen
15-16/6 Alastaro (Finland)
29-30/6 29-30/6 Mo i Rana (Norge)
13-14/7 13-14/7 Anderstorp Raceway Super Sport Sprint
20-21/7 Falkenberg
26-28/7 Kinnekulle Ring
3-4/8 Knutstorp Ring Newsrace
10-11/8 Alastaro (Finland) Truckrace
17-18/8 Rudskogen (Norge)
24-25/8 Mantorp Park Automobil Sportscar Show
31/8-1/9 Gelleråsen
14/9 Kinnekulle Ring


Men allra först på programmet för säsongen står rt_ms.jpg - 20.747 K-dagen söndagen den 21april på Mantorp Park då F3-avdelningen har sammankomst för sina sponsorer. För sportscar-gänget sker den första mönstringen den 1:a maj på Anderstorp vid den årliga REAB-dagen.

Väl mött under det mycket spännande racing-året 1996!


Vår kombinerade sponsor- & träningshelg på Mantorp Park 20 - 21 april blev mycket lyckad, mycket tack vare det fina aprilvädret. Lördagens evenemang som bestod av en förarkurs för våra sponsorer arrangerad av Scandinavian Formula School genomlöpte utan några incidenter, och vi tror att alla medverkande upplevde det hela positivt. Kanske någon av deltagarna dyker upp bakom en racer-ratt så småningom? Även F3-gänget utnyttjade den lediga bantid som uppstod tillfälligtvis för att känna på bilarna för första gången i år.

Söndagens aktiviteter var ägnad åt ren test- och träningskörning. För att kunna utnyttja anläggningen till fullo hade vi bjudit in samtliga övriga deltagare i det Nordiska Mästerskapet för Formel 3. Dessutom fick deltagarna i STCC (=Swedish Touring Car Championship) också möjlighet att testa sina bilar. Glädjande nog dök 18 ekipage upp, så alla närvarande racingvänner fick stilla sin hunger efter den långa vintern utan motorvrål. Mycket trevligt var också att en del av våra sponsorer även dök upp på söndagen för att förgylla tillställningen. För vårt F3-gäng innebar helgen en mycket god genomkörare, både för bilar och förare. Varje tillgänglig stund utnyttjades till fullo och mekanikerna fick jobba för fullt för att hinna med alla justeringar som begärdes.



Teamchef Håkan Prytz, REYNARD 883



Vad sa han nu, öka eller minska?



Hmm, lite mer olja kanske?



Vart tog Anders vägen?


Idrottsbladet uppmärksammade vår testdag och skrev bland annat så här: "Nygamle Ulf Johansson, som har tagit steget från Formel 4, kan bli årets överraskning. Han är försteförare i ett seriöst satsande trebilsteam tillsammans med Håkan Prytz och förre båtvärldsmästaren Anders Andersson. Mugen Honda-motorn i Johanssons bil har utvecklats av Forssbergs Motor. Den innehåller egen elektronik och en alternativ design på avgassystemet som beräknas ge lite extra effekt. Anderssons blygsamma målsättning är att 'få det att fungera'. Men han är en utpräglad tävlingsmänniska som sprudlade av körlust. Om inte i år, så kan han bli en toppförare i NM nästa år".

Nu har alla defekter som uppdagades under testdagen rättats till och vi ser med spänning fram emot tävlingspremiären på Mantorp Park. Om allt går i lås har vi dessutom fått hem vår nyrenoverade transportbuss till dess. Tyvärr kommer teamet inte att vara helt komplett då sportvagnsgänget uteblir. Christian har fått förhinder och kommer istället att tillbringa helgen i depån på Nürnburgring för att studera premiären för EM i F3000 och en deltävling ITC (f.d. DTM). Men F3-gänget kommer naturligtvis att göra allt för att överraska det etablerade etablissemanget och vem vet vad som kommer att hända. Vi hoppas ni alla har möjlighet att komma till Mantorp Park för att heja fram våra förare eller så bara för att smaka på Stures goda kaffe!

VÄL MÖTT PÅ MANTORP!


SÄSONGEN -96 // ANTIKLIMAX?

Så var då säsongen slut för i år med ett resultat som definitivt inte blev det vi hade hoppats på. Inte på något race fick vi se den svartvitrutiga målflaggan viftas framför oss, utan infarten till depån fick tvärtom alltid ske bakom bärgningsbilen. För att ta det i kronologisk ordning så kunde vi ej deltaga i den första deltävlingen på Mantorp den 11 och 12 maj eftersom denna sammanföll med ett besök på Nürnburgring (tack BBE!), där bland annat, EM i F3000 hade premiär.



Tack Opel, för VIP-behandlingen!



Kan vi ha den efter dig, Keke?



Kenny drar ifrån redan vid start.



Motorbyte efter varje träning, kanske löser det våra problem också?


Höjdpunkten, bland många andra, var att få höra den svenska nationalsången spelas efter att Kenny Bräck tagit hem segern efter ett välkontrollerat race. Det kändes skönt att vara svensk just då.
Denna "utflykt"medförde att vi kunde komma väl förberedda till årets höjdpunkt på den svenska racingscenen, BPR-deltävlingen på Anderstorp Raceway den 13/14 juli, med bl a McLaren F1 GTR, Ferrari F40, Lotus V8 och mängder av Porschar förstås.



McLaren F1 GTR


Tyvärr blev denna helg inte alls som beräknat. Precis som förra årets race på Anderstorp hade vi vissa problem med växellådan. Dessa var dock inte så allvarliga, det var 2:ans växel som inte ville ligga kvar med påföljd att accelerationen ut ur depåkurvan var något långsam. Träningsresultatet blev en 9:e plats av 17 st startande.



Ready to GO!



Briefing med chefs-mekaniker Peter Forsberg.



Hård fight om 1:a plats mellan Lasse Jönsson PORSCHE 956, Alf Eng ROYALE och Kari Mäkinen SPICE GTP.


Tävlingens start blev också litet av ett antiklimax eftersom vi hade blivit informerade om att starten (rullande) skulle ske på samma ställe som förra året. Något förvånande passerades denna, nåja ett uppvärmningsvarv till blev ju tanken då, men på depårakan började alla (utom Lolan) accelerera för fullt! Trots allt så förlorades inte några placeringar, utan strax utspelades en kamp om 5:e plats mellan 4 ekipage. För vår del fanns denna definitivt inom räckhåll när oturen grinade oss i ansiktet igen. Under hela tävlingen hade bilen känts "trög" och på 6:e varvet kom förklaringen, ett kraftigt rökmoln syntes i backspeglarna!. Undersökningen i depån visade senare att drivremmen och dess spännhjul till oljepumpen hade havererat. Dessutom gick det knappt att dra runt oljepumpen för handkraft. Detta gjorde naturligtvis att någon start nästföljande helg på Knutstorp tyvärr inte var möjlig. Vid närmare eftertanke så kunde denna helg knappast sluta på något annat sätt: startnummer 13 den 13:e juli med starttid 13:00!



Spännhjul och skadade oljepumpsdetaljer.


Vid reparationen hemma i garaget fick vi förklaringen till haveriet, ett kraftigt metallspån hade sugts upp i oljepumpen. Detta hade i sin tur medfört att pumpen gick så tungt att drivremmen till sist knäckte anordningen för spännhjulet och därigenom slutade naturligtvis pumpen att lämna något oljetryck. Analysen av datainsamlingen visade att oljetrycket varit 0 bar under c:a 30 sek, vilket tyvärr även visade sig tydligt på vevlagerhalvorna. Tack vare -oljan var dock vevaxeln helt oskadd, så med nya vevlager var det problemet löst.
Värre var det med oljepumpen, men en beställning av en ny från racingens förlovade land, England, löste även detta. Nya drev till växellådan beställdes också från England, men denna beställning gick inte helt utan problem. Något paket kom aldrig till Åmål trots att det hade lämnat öriket på utlovad dag. Efter många telefonsamtal visade det sig att paketet hade legat på Åmåls postkontor hela tiden! Förklaringen låg naturligtvis i det faktum att Sverige i praktiken är stängt under juli månad och semestervikarier skall sköta ruljangsen.

Till sist var dock alla bitar på plats, och den sista tävlingshelgen på Mantorp skulle naturligtvis visa vad LOLA/SAAB-ekipaget kan prestera. Allting började bra, vår ordinarie mekaniker Peter Forsberg, hade tillfälligtvis blivit ersatt av Mikael Lewerth's kompisar Mats och Ulrika från Linköping.
Dessa gjorde ett mycket bra jobb med tanke på att det var första gången de var med i depån överhuvudtaget. Detta hjälpte dock inte, ty efter 5 varv på träningen hoppade oljepumpens drivrem av igen. Trots de få träningsvarven räckte dessa till en 7:e plats på startplattan. Drivremmen var snart på plats igen, mycket tack vare en strong mekaniker-insats av Tim Treville från BBE. Tummarna hölls krampaktigt av alla i teamet för att remmen skulle sitta kvar. Men detta fel förföljde oss, efter 4 varv på lördagens långa bana var det bara att slå av motorn igen. Tim fortsatte att analysera problemet och ett nytt lager i spännhjulet borde lösa det. Karl Zellner, BBE's VD tjänstvillig som alltid, fick rycka in och skakade fram 2 nya lager på lördag eftermiddag. Tim satte genast igång att montera det nya lagret och alltsammans monterades på plats igen. Tack Kalle och Tim! Söndagen kom och under warm-upen på förmiddagen smög ekipaget runt så sakteliga. Skulle det hålla? Starten gick bra, snart utspelades en fin fight med Hans Odsberg i sin ex-LeMans Tiga med Cosworth V8, vilken avgjordes med en snygg passering vid inbromsningen till depåkurvan. Tyvärr räckte det inte ända fram, på 4:e varvet lyste oljelampan igen! Det är bara att inse att '96 års säsong får läggas till handlingarna som den sämsta hittills, åtmistone resultatmässigt. För 1997 års säsong har planerna börjat slipas och det verkar bli ett mycket händelserikt år. REAB fortsätter som klass-sponsor, och lämnar samtidigt över koordineringen till Leif Lindström. Målsättningen är att deltaga i en del av de TV-sändningar som kommer att ske i samband med STCC (= "svenska BTCC") tävlingarna. Det är i princip klart att så kommer att ske vid tre eller fyra tillfällen. Ett ypperligt tillfälle att exponera klassen ytterligare, vilket naturligtvis gagnar sponsorer som oss förare.


Ett stort tack till alla som gjorde '96 års säsong möjlig.
INGEN NÄMND OCH INGEN GLÖMD!

Resultatet av årets serie blev att totalsegern togs av Kari Mäkinen och REAB Light-klassen vanns (i år igen!) av Mikael Kronfeldt.

Slutställningen i REAB Sportscar Cup med sex deltävlingar (poängskala 9-6-4-3-2-1):

1 - Mantorp 11/5; 2 - Mantorp 12/5; 3 - Anderstorp 13/7;
4 - Knutstorp 21/7; 5 - Mantorp 24/8; 6 - Mantorp 25/8
1
2
3
4
5
6
TOT
REAB
Kari Mäkinen S
0
0
9
6
9
9
33
Alf Eng N
0
0
6
9
6
6
27
Peter Eriksson S
9
4
4
0
4
2
23
Jörn Qviste DK
6
6
0
4
0
1
17
Anders Olsson S
4
9
0
0
0
0
13
Torbjörn Holmstedt S
2
3
3
0
1
3
12
Malte Roggentin S
1
2
2
0
2
0
7
Jan Brunstedt S
0
0
0
0
3
4
7
Hans Odsberg S
3
0
0
0
0
0
3
Niels Blegvad S
0
0
1
0
0
0
1
Leif Lindström S
0
0
0
0
0
0
0
Christian Carlsson S
0
0
0
0
0
0
0
Lucas Nylund S
0
0
0
0
0
0
0
REAB Light
Mikael Kronfeldt S
9
9
9
9
9
9
54
Claes/Micke Juhlin S
4
0
6
6
6
4
26
Lars Klintberg S
6
0
0
0
0
6
12
Bo Sherman S
0
0
4
0
4
3
11
Peter Bendix S
3
6
0
0
0
0
9
Matz Olli S
0
4
0
0
0
0
4


 

Racetech © 2008 • Privacy Policy • Terms of Use

www.racetech.se