2000

 

Race Calender - 2000



Millenniums first Championship will consist of five race weekends, plus one race weekend outside the Swedish Sportcar series (=T5).

T1 13 - 14 May Mantorp Park
T2 27 - 28 May Kinnekulle Ring
T3 17 - 18 June Karlskoga Motorstadium
T4 21 - 23 July Ring Knutstorp
T5 19 - 20 August Kinnekulle Ring
T6 2 - 3 September Falkenberg

 

Engine preparation is on schedule, new crank bearings and an overhaul of the cylinder head is in progress. Unfortunately, nothing suspicious has been discovered during the dismantling which could explain the unwillingness of the engine to rev up to the limit. Only one thing was found, which hopefully could explain the phenomena, three of the inlet trumpets had some very minor cracks close to slide. Could this be the cause? We will TIG-weld them again, and cross our fingers......


1. Mantorp Park


Äntligen så var det dags igen, asfalten hade lyst inbjudande länge nog! Den 13-14 maj var det premiär för årets RS-mästerskap på Mantorp Park. Teamet var till denna tävling förstärkt med Tomas C och Hasse H, vilket gjorde att vi kände oss väl till mods, i synnerhet som det var ett strålande väder. I år, som tidigare år delar vi tävlingstillfällen med Clubman-bilarna, fast andelen RS-bilar hade ökat tack vare nytillskottet av RADICAL-bilarna. Till denna tävling hade 2 stycken infunnit sig. Dessutom kom Peter Erikson i en ny PRC/Opel som såg fasligt snabb ut. Rolf Johansson, Stockholm hade gjort en mycket fin renovering av den March som tidigare körts av Niels Blegvad. Övriga ”nygamla” deltagare var Kennerth Samuelsson, Tiga/Toyota och Mikael Kronfeldt, Tiga/Ford. Eftersom det var första tävlingen skulle även registreringsbesiktningen ske i depån, var det tänkt. Tyvärr anlände vi aningen för sent på fredagskvällen för detta, och den vanliga tävlingsbesiktningen fick ej genomföras förrän reg.-besiktning var gjord, så det blev att sätta väckarklockan för uppstigning väldigt tidigt på lördag morgon. Nåväl, allt gick bra, men när det var dags för träningspasset, blev det lite panik. Vattenpumpen läckte kraftigt, helt plötsligt rann det rätt igenom den. Vad göra? Det blev en flaska kylarcement och sedan hoppas på att inte allt för mycket skulle läcka ut. Det klarade sig och tidsträningen, trots en vinters ringrost, gav en startposition i andra led, med en 4:e tid. 20 st noterades för träningstid, varav 8 RS-bilar, en Clubman-bil var snabbare än Lola/SAAB-ekipaget. Fulla av tillförsikt såg vi fram mot lördagens tävlingsheat, trots att motorn fortfarande inte kändes 100-%. Den ville inte varva mer än 7 000—7 200 rpm, vilket innebär en förlust på c:a 25-30 hk, tyvärr. Det finns dock, som tur är, ett brett momentregister i motorn, vilket med fördel utnyttjas vid start. I år har vi gått tillbaka till stående start vilket gjorde att in i första kurvan var 3:e platsen tagen. Denna plats hölls hela tävlingen (nästan) trots en kraftig uppvaktning av Jonas Ingre i en av Radical-bilarna. Clubman-gänget förnekade sig inte denna gång heller utan naturligtvis viftades det gulflagg hej vilt. Detta skedde i sista kurvan, på sista varvet också, och Lolan lade sig snällt efter två varvade ekipage, eftersom det är omkörningsförbud vid gulflagg. Detta tyckte dock inte de två bakomvarande ekipagen som kvickt utnyttjade tillfället. Så resultatet blev en neslig 5:e plats (totalt, 4:a i RS) vid målgång. Flaggposteringen hade tyvärr inte observerat incidenten, varför möjligheten till en godkänd protest var obefintlig. Heatet vanns av Mikael Nordlander, Nemesis/Opel, före Peter Eriksson, PRC/Opel och med Jonas Ingre, Radical på ”vår” tredjeplats.


Söndagens tävling fick alltså startas från 3:e led, på en femte plats, baserat efter lördagens resultat. Även denna gång fungerade starten bra, dock räckte avancemanget ”bara ” till en 4:e plats. En hård kamp om 3:e platsen företogs med Jonas Ingre i Radicalen. Han var tvungen att utnyttja mer än hela banbredden för att hålla Lola'n bakom sig. Tyvärr var även detta heat flitigt incidentberikat, med ett antal gulflaggor, även den vita som betecknar ”tjänstefordon på banan” dök upp ett antal gånger. Oviss som man är om betydelsen blev Lola'n passerad under vit-flagg (endast försiktighet skall iakttas, omkörning ÄR tillåten). Detta sporrade dock endast så efter 2 kurvor var positionen återtagen. Åt Ingre fanns det tyvärr inget att göra, i synnerhet som heatet flaggades av i förtid på grund av att en Clubman bil hade kraschat, och stod mycket olämpligt mitt i ”spåret”. Helgens facit, två stycken 4:e placeringar, (varav en borde varit på pallen…!), var trots allt inte så illa.

 

2. Kinnekulle Ring


Mästerskapets andra race, två veckor senare, blev raka motsatsen till deltävling 1. Väderutsikterna var dystra, regn, regn, och åter regn. Med tanke på att depån består av gräs och grus mestadels, var humöret långt ifrån på topp. Bara besiktningen är en ledsam historia för sig på Kinnekulle. Den skall företas på en höjd bredvid depån. Eftersom man aldrig kör en racersportvagn på ”normalt” sätt, blir det till att skjuva bilen uppför, ett inte alltför lätt jobb, med endast en mekaniker. Nåja, det går ju i alla fall lätt ifrån besiktningen. Hittills hade vi haft tur, regndropparna hade stannat kvar i skyn så första passet företogs på omönstrade torrdäck. Det kändes helt OK, trots att banan har blivit alltmer ojämn, så pass ojämn är den att tävlingar för road racing är numera uteslutet att genomföra på Ringen. Tyvärr råkade vi ännu en gång utför den Nemesis (icke Micke Nordlanders Nemesis, dock!) som har förföljt oss genom åren. En besiktningsman som tyckte ”att så här får det inte låta”! Det blev att ställa sig i kön för ljudmätning, vi var dock inte ensamma. Resultatet var 102.5 dBa vid 4 500 rpm. Den tillåtna gränsen är 100 dBa, och det genomförda tidspasset blev struket för vår del. Ingen varvtid, och besked om att ”före nästa pass skall ljudnivån kontrolleras igen innan träning får ske”!
Tillbaka till depån, demontering och isärtagning av ljuddämpare. Inget större fel kunde upptäckas, en del material hade förbränts i mitten av dämparen och i ändarna hade dämpmaterialet packats ihop. Vi tog bort en del av detta packade material, gjorde ändarna ”lösare” och använde det överblivna till att fylla igen det som hade bränts bort. Under tiden hade himlens portar öppnat sig, det formligen vräkte ned, så byte till regndäck var en självklarhet. Vid dessa tillfällen uppskattar man bilar med tak……..!
Efter färden upp till bandepån, en hand på ratten, den andra stadigt greppande paraplyet, försökte vi smyga ut på banan, Det gick givetvis inte, ”ljudmannen” skulle ha sitt roliga först. Roligt för honom, tråkigt för oss, skulle det visa sig. Denna gång uppmättes ljudnivån till 104 dBa! Tvärstopp för vidare åkning alltså. Eftersom vädret hade dragit ned på vårt humör tidigare, och miljön i övrigt lämnade en hel del att önska beslutade vi att ”enough is enough”, och packade ihop våra saker för att åka hem.
Söndagens tävling vanns av Jonas Ingre i sin Radical, före Rolf Johanssons March.

3. Karlskoga Motorstadium


Till den tredje deltävlingen var mekanikerstaben förstärkt igen. En gemytlig stämning infann sig genast i teamet, efter att de vanliga bestyren med depåplats och besiktning var avklarade utan problem. Träningen förflöt utan några större missöden. Eje-kurvan är dock lite tight och svår att runda snabbt så några snurrningar i samband med den hårda inbromsningen inför densamma går nästan inte att undvika. Resultatet av de två tidsträningarna blev en 6:e plats, faktiskt en position sämre än vad Lola’n borde presterat. Tyvärr fattas det fortfarande c:a 1 500 rpm i det övre varvtalsregistret, och det sätter sina tydliga spår i varvtiderna. Nåväl, detta hade ju inte påverkat vilket startled vår start skulle ske ifrån, det hade ju blivit det 3:e i vilket fall. Stående start, med en Radical bredvid, vars motor är en momentsvag motorcykelmotor, var en enkel match. Den rättmätiga 5:-e platsen var intagen före första kurvan, och de fyra första var inom räckhåll! Tempot var högt, alltför högt, visade det sig efter andra varvet. I kurvan ut på start– och målrakan gick det för fort, och en snurrning blev resultatet. Per Strömqvist i Radicalen hade legat strax bakom hela tiden och tog naturligtvis sin chans till avancemang. Tyvärr fick Lola’n motorstopp, så det tog lite tid innan jakten kunde återupptas. Som tur var hade de bakomvarande inte riktigt hängt med, så det var endast en, utöver Per, som hade en liten chans att ta sig förbi. Stoppet kanske tog 10 sekunder, men det var tillräckligt för att gapet fram till Per syntes ointagligt. Trots allt märktes ett minskat avstånd efter några varv, och det medförde naturligtvis att tempot stegrades ytterligare. Efter några varv hade avståndet minskat så pass att det faktiskt fanns en liten chans att återta 5:e platsen. Ett varv från mål var närkontakt etablerad, nu var det bara att invänta rätta tillfälle. Tyvärr dröjde det till sista kurvan före målet, och då togs det ju förstås i lite för mycket, IGEN! Ännu en snurrning, även denna gång med motorstopp, men den här gången var det övriga gänget rejält på efterkälken så någon placering förlorades i alla fall inte.

Slutresultat, en 6:-e plats, kanske en eller två placeringar sämre än vad vi hade hoppats på, men det var i alla fall en av de roligaste tävlingarna på länge. Tävlingen vanns av Jan Brunstedt i sin fina gamla Chevron, före Peter Erikson i den nya PRC’n.


 

 

4. Ring Knutstorp

 

Årets höjdpunkt, arrangemangsmässigt sett, är ”SSM — Svenskt Sportvagnsmeeting” på Ring Knutstorp under juli månad varje år. Denna tävling är alltid välbesökt av deltagare och mottagandet från arrangörsstaben är alltid vänligt och glatt. Förberedelsen inför denna helg hade inneburit ett besök hos Köhler Racing, för att komma underfund med varför motorn inte ville varva ur ordentligt. Tyvärr hittades inte anledningen till detta, men en bekräftelse på att den var mekanisk frisk var i alla fall något. Det såg ut som problemet var något vi fick vänja oss vid. En mindre justering av bränslematrisen innan ett snabbt fullast-prov gav resultatet c:a 225hk, precis som tidigare mätningar. Likt tidigare tävlingshelger utnyttjades ej möjligheten till fri träning på fredagen, utan de första varven på banan blev alltså i det första tidsträningspasset. En 6:e plats i det 11 man starka fältet var inte alltför illa under dessa omständigheter. Tyvärr var resultatet efter 2:a passet inte lika positivt. I försöken att bättra på tiden bar det sig inte bättre än att ekipaget snurrade i den tvära 180-graders böjen, en händelse som inte skulle bli den sista denna helgen, skulle det visa sig. Även om Lola-varvtiden förbättrades gjorde naturligtvis även de övriga samma sak, tyvärr lite mer………..!!! Startpositionen blev en 10:e plats inför söndagens tävling. Det var dock ett väl samlat fält, position 3 till 10 låg samtliga inom 0,9 sekunder, tätare än STCC faktiskt! Eftersom Knutstorp håller på traditionerna är det stående start, vilket är till fördel för en vridstark SAAB. Så efter att det gröna ljuset hade tänts var vi snart uppe på 5:e plats. Tyvärr snurrade träningens överraskning, Claes Pettersson, från sin 3:e plats i utgången på 1:a kurvan. Detta medförde ett tvärstopp och passering av det nyss omkörda fältet. Ut som 8:a togs jakten upp igen, bara för att abrupt avbrytas på grund av en ”spännande” snurrning på Knutstorpsbanans baksida i hög fart. I slutet av sista träningspasset hade 4:ans växel kännts lite otillförlitlig, och hoppat ur sitt läge om den inte hade fullt moment. Eftersom just baksidan av banan är just ett sådant ställe där man gärna släpper lite på gasen (det går skapligt fort över krönet....) så hoppade givetvis växeln ur! Resultatet blev att utan ”drift” på bakhjulen så släppte dessa greppet och en 360-grades piruett blev resultatet. På grund av Claes snurrning var fältet något utspritt så någon direkt fara för påkörning från bakomvarande fanns som tur var inte, istället tog Rolf Johansson vägen över gräset för att undvika den tvärställda Lolan. Efter att jakten återupptagits så bar det sig inte bättre än ytterligare en snurring åstadkoms. Till sist kunde dock målflaggan tas, en 8:e plats av 10 startande, efter att Claes hade utnyttjad mitt andra misstag till sin fördel.


Lite action- & depå-bilder från Knutstorp:
Race-fightTo the top, crest of Knutstorp Ring
Same bend, different angleLow view, Lola & March
Lola & LucchiniLola, Radical & March
Analysing data, driver and daugterAnalysing data, driver & daughter



 

5. Kinnekulle Ring (ingick ej i SPVM)

 

Kinnekulle Ring, en bana som vi har svårt att känna entusiasm inf på grund av den låga standarden i depån. Dock är maten alltid utmärkt! Till denna tävling hade vi införskaffat ett ”förtält” till vår transportvagn, efter att under föregående tävling, likt flera tidigare, haft svårt att värja oss för vårt sommarväder, d v s regn! En investering som verkligen uppskattades av team-medlemmarna. Och naturligtvis regnade det (fast bara under natten)! Inte bara depåutrustningen hade förbättrats, efter mycken grubblande hade slutsatsen blivit att anledningen till oviljan från motorn att varva ut, troligtvis berodde på felaktig kamaxelinställning. Därför hade till detta race ställbara kamaxeldrev införskaffats. Och se, teorin var troligtvis korrekt! I andra träningspasset hade varvtalet stigit till c:a 7 500 rpm, efter inställning på ren ”måfå” mellan 1: a och 2:a pass. Naturligtvis nöjde vi oss inte med detta, utan skruvade glatt vidare. Detta skulle vi inte ha gjort, det blev ett max-varv, lika tidigare, på c:a 7 000 rpm. Träningsresultatet var inte det heller något att hurra för, en 8:e tid, lika med sista tid, faktiskt. Tyvärr fanns inget att hämta i starten heller, på grund av att denna skedde rullande. Trots allt var det min tur att tjäna något på de andras misstag denna gång. Lars Ingre var för ivrig i starten, och tillförskaffade sig inte bara ett, utan TVÅ, stop-and-go bestraffningar. Rolf Johansson, March 84S, hade en hård batalj med Anders Törnström, Radical, om 4:e platsen vilket resulterade i en hejdundrade avåkning för honom på banans snabbaste parti under bron. Slutresultat: 5:e plats av 8 startande.


För att vara på den säkra sidan, med tanke på det förra besöket på Ringen,
hade avgassystemet byggts om (en egen mätning visade 96 dBa), se bilderna:




 

 

6. Falkenbergsbanan

 

Falkenberg, och säsongsavslutning för ”Scandinavian Sports Racingcar Series”. På grund av ett relativ litet antal tävlande denna helg, bestämde sig arrangörerna att genomföra tävlingen på endast en dag. Detta medförde att endast ett träningspass fanns tillgängligt, och det avgjorde startpositionerna likaså. På grund av ”1-dagars formatet” startade vi tillsammans med Clubmanbilarna denna gång. Allt avlöpte väl, dålig fart i motorn fortfarande tyvärr vilket medförde 15:e plats i det 21 bilar stora fältet. Stående start och en chikan i slutet av rakan, det blir trång! Tyvärr fortsatte Claes Pettersson med sin vana att snurra i första kurvan, han följdes av en Clubmanbil i andra svängen. Det var ett relativt händelselöst lopp, trots att en kamp om 1:a platsen utspelades mellan Jonas Ingre, Radical och Mikael Nordlander i sin Nemesis. Tyvärr nådde inte Mikael ända fram så även denna tävling vanns av en Radical. Placeringen i mål blev ett snäpp upp, 14:e plats av de 21 startande.


Lite action-bilder från Falkenberg:
StartStart
ActionJan Brunstedt, PRC/Volvo

DET BLIR TILL ATT FILA UNDER VINTERN!!!!!


 

Result sheet - 2000


On this page I have compiled practise and race results from the '00 season.

Practice   Mantorp Park 2000-05-13
Race T1a Mantorp Park 2000-05-13
Race T1b Mantorp Park 2000-05-14
Practice   Kinnekulle Ring 2000-05-27
Race T2 Kinnekulle Ring 2000-05-28
Practice Gelleråsen 2000-06-17
Race T3 Gelleråsen 2000-06-18
Practice   Ring Knutstorp 2000-07-22
Race T4 Ring Knutstorp 2000-07-23
Practice   Kinnekulle Ring 2000-08-19
Race T5 Kinnekulle Ring 2000-08-20
Practice   Falkenberg 2000-09-03
Race

T6

Falkenberg

2000-09-03

Resultatet av tidsträningen, Mantorp Park, 2000-05-13:
Pos. Nr (klass) Förare Nat. Bil Klubb, hemort Antal varv Bästa tid varv 2:a tid varv km/h
1 45 (RS) Mikael Nordlander S Nemesis RME SSK, Stockholm 10 1.19.846 9 1.19.918 4 137,51
2 48 (RS) Peter Eriksson S PRC/Opel Hyllinge MS, Flyinge 11 1.21.631 11 1.21.752 10 134,51
3 62 (CLU) Peter Johansson S Mallock Mk31 SMK Trollhättan, Vänersborg 14 1.21.966 13 1.22.127 8 133,96
4 47 (RS) Christian Carlsson S Lola T598C Åmåls MK, Åmål 14 1.22.300 13 1.22.557 10 133,41
5 40 (RS) Per Strömqvist S Radical Clubsport MK Scandia, Vikingstad 12 1.22.647 12 1.23.489 11 132,85
6 53 (CLU) Svein Langholm N Mallock Mk24 NSK, Oslo 13 1.22.803 13 1.23.572 10 132,60
7 32 (RS) Mikael Kronfeldt S Tiga SC Hyllinge MS, Ängelholm 5 1.23.167 4 1.23.290 3 132,02
8 71 (RS) Jonas Ingre S Radical Clubsport Club Alfa Romeo, Hägersten 6 1.23.678 5 1.24.031 4 131,22
9 70 (CLU) Flemming Bendixen DK Mallock HMS, Herlev 13 1.24.775 11 1.25.686 10 129,52
10 51 (CLU) Sören P Christensen DK Mallock U2 MGCC, Virum 11 1.24.873 11 1.25.778 6 129,37
11 56 (CLU) Jan Nordgren S Phantom P91 MGCC, Höllviken 13 1.25.494 13 1.25.569 5 128,43
12 69 (CLU) Michael Gärdin S Mallock Mk29 SSK, Bromma 13 1.25.663 10 1.25.829 9 128,22
13 43 (RS) Claes Pettersson S Lucchini P3 Östgöta SVK, Åtvidaberg 14 1.25.941 12 1.26.221 10 127,76
14 64 (CLU) Jan Westerberg S Phantom SSK, Kvissleby 12 1.26.462 7 1.26.686 6 127,33
15 54 (CLU) Stefan D Mumm S Mallock Mk28/30 MGCC, Lövdag 6 1.26.462 3 1.31.532 6 126,99
16 55 (CLU) Mats Lundkvist S Bodola MK5 SSK, Bromma 10 1.26.495 9 1.26.660 8 126,94
17 34 (RS) Kennerth Samuelsson S Tiga NARC, Växjö 9 1.26.774 7 1.26.782 4 126,54
18 67 (CLU) Anders Andreasson S Phantom MGCC, Vittsjö 13 1.28.934 12 1.29.742 11 123,46
19 59 (CLU) Jan Strand S Mallock Mk20B MGCC, Asmundtorp 12 1.31.249 12 1.31.913 11 120,33
20 63 (RS) Mikael Sode DK Mallock HMC, 12 1.32.429 12 1.33.246 11 118,79
Back to top

Resultat från Mantorp Park (Tävling 1a), 2000-05-13:
Pos. Start nr (klass) Förare Nat. Bilmärke Klubb, hemort Sluttid Diff Bästa varvtid varv km/h
1 41 (RS) Mikael Nordlander S Nemesis RME SSK, Stockholm 13.52.470   1.20.150 4 131,90
2 48 (RS) Peter Eriksson S PRC/Opel Hyllinge MS, Flyinge 13.59.423 6.953 1.22.088 3 130,80
3 71 (RS) Jonas Ingre S Radical Clubsport Club Alfa Romeo 14.02.407 9.937 1.22.815 5 130,34
4 62 (CLU) Peter Johansson S Mallock SMK Trollhättan, Vänersborg 14.03.495 11.025 1.22.626 5 130,17
5 42 (RS) Christian Carlsson S Lola/Saab Åmåls MK, Åmål 14.03.918 11.448 1.22.934 5 130,11
6 40 (RS) Per Strömqvist S Radical Clubsport MK Scandia, Vikingstad 14.08.972 16.502 1.22.435 8 129,33
7 54 (CLU) Stefan D Mumm S Mallock Mk 28/30 MGCC, Lövdag 14.17.011 24.541 1.23.104 7 128,12
8 69 (CLU) Michael Gärdin S Mallock Mk 29 SSK, Bromma 14.41.445 48.975 1.25.399 6 124,57
9 70 (CLU) Flemming Bendixen DK Mallock HMS,Herlev 14.41.953 49.483 1.26.565 10 124,50
10 43 (RS) Claes Pettersson S Lucchini P3 Östgöta SVK, Åtvidaberg 14.57.905 1.05.435 1.26.514 3 122,28
11 34 (RS) Kennerth Samuelsson S Tiga NARC, Växjö 15.00.618 1.08.148 1.25.298 4 121,92
12 64 (CLU) Jan Westerberg S Phantom SSK, Kvissleby 15.06.034 1.13.564 1.27.534 8 121,19
13 63 (CLU) Mikael Sode DK Mallock HMS, 9 varv -1 varv 1.29.636 8  
14 67 (CLU) Anders Andreasson S Phantom MGCC, Vittsjö 9 varv 1.648 1.29.864 7  
15 59 (CLU) Jan Strand S Mallock Mk 20 B MGCC, Asmundstorp 9 varv 16.082 1.32.495 4  
16 61 (CLU) Rolf Emil Westerberg S Mallock Mk 16 SMK Sundsvall, Kvissleby 9 varv 59.477 1.37.522 7  
17 55 (CLU) Mats Lundkvist S Bodola Mk 5 SSK, Bromma 9 varv -1 varv 1.26.511 7 DNF
18 53 (CLU) Svein Langholm N Mallock Mk 24 NSK, Oslo 8 varv -2 varv 1.23.487 8 DNF
19 56 (CLU) Jan Nordgren S Phantom P 91 MGCC, Höllvik 5 varv -5 varv 1.26.433 2 DNF
20 51 (CLU) Sören P Christensen DK Mallock U2 MGCC, Virum 4 varv -6 varv 1.25.597 3 DNF
21 32 (RS) Mikael Kronfeldt S Tiga SC Hyllinge MS, Ängelholm 1 varv -9 varv     DNF
Back to top

Resultat från Mantorp Park (Tävling 1b), 2000-05-14:
RS
Pos. Start nr Förare Nat. Bilmärke Klubb, hemort Sluttid Diff Bästa varvtid varv km/h
1 45 Mikael Nordlander S Nemesis RME SSK, Stockholm 10.57.607   1.20.775 3 133,58
2 48 Peter Eriksson S PRC/Opel Hyllinge MS, Flyinge 11.03.845 6.238 1.21.642 6 132,32
3 71 Jonas Ingre S Radical Clubsport Club Alfa Romeo, Hägersten 11.12.080 14.473 1.22.067 5 130,70
4 47 Christian Carlsson S Lola T598C/Saab Åmåls MK, Åmål 11.15.202 17.595 1.22.031 5 130,09
5 32 Mikael Kronfeldt S Tiga SC Hyllinge MS, Ängelholm 11.26.865 29.258 1.22.426 6 127,89
6 34 Kennerth Samuelsson S Tiga NARC, Växjö 11.36.466 38.859 1.24.388 2 126,12
7 43 Claes Pettersson S Lucchini P3 Östgöta SVK, Åtvidaberg 11.37.263 39.656 1.25.402 5 125,98
8 40 Per Strömqvist S Radical Clubsport MK Scandia 7 varv -1 varv 1.22.368 5 DNF
CLU
Pos. Start nr Förare Nat. Bilmärke Klubb, hemort Sluttid Diff Bästa varvtid varv km/h
1 54 Stefan D Mumm S Mallock Mk 28/30 MGCC, Lövdag 11.16.190   1.22.032 4 129,90
2 53 Svein Langholm N Mallock Mk 24 NSK, Oslo 11.38.861 22.227 1.25.227 6 125,69
3 39 Mikael Gärdin S Mallock Mk 29 SSK, Bromma 11.46.224 30.034 1.25.873 5 124,38
4 64 Jan Westerberg S Phantom SSK, Kvissleby 11.50.263 34.073 1.26.040 4 123,67
5 63 Mikael Sode DK Mallock HMS, 12.34.130 1.17.940 1.29.145 5 116,48
6 67 Anders Andreassong S Phantom MGCC, Vittsjö 12.40.087 1.23.897 1.28.208 4 115,57
7 59 Jan Strand S Mallock Mk 20 B MGCC, Asmundtorp 12.41.566 1.25.376 1.25.376 4 115,34
8 68 Eric Lindgren S Mallock SSK, Stockholm 7 varv -1 varv 1.34.137 4  
9 61 Rolf Emil Westerberg S Mallock Mk 16 SMK Sundsvall, Kvissleby 7 varv 0.05.097 1.34.198 4  
10 62 Peter Johansson S Mallock SMK Trollhättan, Vänersborg 7 varv -1 varv 1.22.219 6 DNF
11 70 Flemming Bendixen DK Mallock HMS, Herlev 6 varv -2 varv 1.24.800 5 DNF
12 55 Mats Lundkvist S Bodola Mk 5 SSK, Bromma 5 varv -3 varv 1.24.834 5 DNF
- 56 Jan Nordgren S Phantom P91 MGCC, Höllvik Ej startat        
- 60 Torbjörn Jungeby S Mallock Karlskoga MF, Karlskoga Ej startat        
- 51 Sören P Christensen DK Mallock U2 MGCC, Virum Ej startat        
Back to top

Resultatet av tidsträningen, Kinnekulle Ring 2000-05-27:
Pos. Start nr (klass) Förare Nat. Bilmärke Klubb, hemort Antal varv Bästa tid varv 2:a tid varv
1 53 (CLU) Svein Langholm N Mallock Mk31 NSK 15 0.53.793 15 0.54.243 13
2 71 (RS) Jonas Ingre S Radical Clubsport Club Alfa Romeo, Hägersten 15 0.54.452 13 0.54.476 9
3 56 (CLU) Jan Nordgren S Phantom P91 MGCC, Höllvik 12 0.54.906 9 0.54.932 8
4 69 (CLU) Michael Gärdin S Mallock Mk29 SSK, Bromma 13 0.55.601 12 0.55.697 9
5 55 (CLU) Mats Lundkvist S Bodola MK5 SSK, Bromma 15 0.56.074 9 0.56.802 12
6 64 (CLU) Jan Westerberg S Phantom Falkenbergs MK, Trollhättan 6 0.56.079 6 0.57.605 5
7 51 (CLU) Sören P Christensen DK Mallock U2 MGCC, DK 11 0.57.374 11 0.57.472 10
8 40 (RS) Anders Tärnström S Radical Clubsport Linköping MS, Linköping 13 0.57.821 13 0.57.831 10
9 63 (CLU) Mikael Sode DK Mallock Mk11 HGK 7 0.59.295 5 1.00.252 7
10 67 (CLU) Anders Andréasson S Phantom P94 MGCC, Vittsjö 13 1.02.154 11 1.02.846 13
11 70 (CLU) Fleming Bendixen S Mallock HMS, 1 9.59.999 0 9.59.999 0
12 61 (CLU) Rolf Westerberg S Mallock Mk16 SMK Sundsvall, Kvissleby 1 9.59.999 0 9.59.999 0
13 62 (CLU) Peter Johansson S Mallock Mk31 SMK Trollhättan, Vänersborg 0 Utesluten
14 42 (RS) Christian Carlsson S Lola T598C Åmåls MK, Åmål 0 Utesluten
15 45 (RS) Rolf Johansson S March 84S RHK, Saltsjö-Boo 0 Ej startat
16 43 (RS) Claes Pettersson S Lucchini P3 Östgöta SVK, Åtvidaberg 0 Ej startat
Back to top

Resultat från Kinnekulle Ring 2000-05-28:
Deltog ej i tävlingen, utesluten pga av för hög ljudnivå under träningspassen.
Due to the fact that I was excluded from the race, I don't have the results.
Back to top

Resultatet av tidsträningen, Gelleråsen 2000-06-17:
Pos. Nr (klass) Förare Nat. Bil Klubb, hemort Antal varv Bästa tid varv 2:a tid varv
1 48 (RS) Peter Eriksson S PRC Hyllinge MS, Flyinge 9 1.08.351 9 1.08.743 6
2 49 (RS) Jan Brunstedt S Chevron SSK, Åkersberga 9 1.08.411 8 1.09.489 5
3 33 (RS) Anders Olsson S Tiga SMK Karlskoga, Storfors 9 1.09.734 7 1.10.050 9
4 54 (CLU) Stefan Deleuran Mumm S Mallock U2 MGCC, Svedala 12 1.09.771 8 1.09.956 6
5 62 (CLU) Peter Johansson S Mallock Mk 31 SMK Trollhättan, Vänersborg 12 1.10.079 10 1.10.798 8
6 53 (CLU) Svein Langholm N Mallock Mk 31 NSK, Oslo 9 1.10.095 7 1.10.247 6
7 71 (RS) Jonas Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Hägersten 12 1.10.135 11 1.10.223 10
8 40 (RS) Per Strömqvist S Radical MK Scandia, Linköping 12 1.10.534 9 1.10.622 8
9 42 (RS) Christian Carlsson S Lola T598C Åmåls MK, Åmål 11 1.10.862 11 1.11.029 9
10 45 (RS) Rolf Johansson S March 84S RHK, Saltsjö-Boo 10 1.11.095 9 1.12.388 8
11 43 (RS) Claes Pettersson S Lucchini P3 Östgöta SVG, Åtvidaberg 12 1.11.255 11 1.11.725 10
12 69 (CLU) Mikael Gärdin S Mallock Mk 29 SSK, Bromma 11 1.11.701 9 1.12.068 10
13 64 (CLU) Johan Westerberg S Phantom SSK, Stenungsund 11 1.12.539 9 1.12.781 10
14 72 (RS) Lars Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Huddinge 11 1.13.114 9 1.13.445 7
15 67 (CLU) Anders Andreasson S Phantom P94 MGCC, Vittsjö 9 1.13.217 9 1.14.300 6
16 51 (CLU) Sören P Christensen DK Mallock U2 MGCC, Virum 5 1.15.277 5 1.16.155 4
17 55 (CLU) Mats Lundkvist S Bodola Mk5 SSK, Bromma 10 1.18.560 4 1.18.812 8
Back to top

Resultat (endast RS) från Gelleråsen 2000-06-18:
Pos. Start nr Förare Nat. Bilmärke Klubb, hemort Sluttid Diff Bästa varvtid km/h
1 49 Jan Brunstedt S Chevron SSK, Åkersberga 11.38.189   1.08.464 130,5
2 48 Peter Eriksson S PRC-Opel Hyllinge MS, Flyinge 11.38.698 0.509 1.08.539 130,4
3 33 Anders Olsson S Tiga SMK Karlskoga, Storfors 11.44.292 6.103 1.08.935 129,3
4 71 Jonas Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Hägersten 11.48.491 10.302 1.09.704 128,6
5 40 Per Strömqvist S Radical MK Scandia, Linköping 11.52.884 14.695 1.09.777 127,8
6 42 Christian Carlsson S Lola T598C Åmåls MK, Åmål 12.03.994 25.805 1.08.782 125,8
7 43 Claes Pettersson S Lucchini P3 ÖSK, Åtvidaberg 12.08.203 30.014 1.10.479 125,1
8 71 Lars Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Huddinge 12.12.202 34.013 1.10.807 124,4
9 45 Rolf Johansson S March 84S RHK, Saltsjö-Boo 12.14.247 -1 varv 1.10.385 111,0
Back to top

Resultatet av tidsträningen, endast RS (1+2), Ring Knutstorp, 2000-07-22:
Pos. Nr (klass) Förare Nat. Bil Klubb, hemort 1:a omgång 2:a omgång Bästa tid
1 41 Mikael Nordlander S Nemesis RME SSK, Stockholm 3.05.479 1.00.624 1.00.624
2 71 Jonas Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Hägersten 1.01.525 1.01.014 1.01.014
3 43 (RS) Claes Pettersson S Lucchini P3 ÖSK, Åtvidaberg 1.04.142 1.02.817 1.02.817
4 73 Håkan Prytz S Radical -, Åtvidaberg 1.02.884 1.03.442 1.02.884
5 48 Peter Eriksson S PRC-Opel Hyllinge MS, Flyinge 1.03.162 1.03.379 1.03.162
6 32 Mikael Kronfeldt S Tiga-Ford -, Ängelholm 2.05.922 1.03.203 1.03.203
7 40 Per Strömqvist S Radical MK Scandia, Linköping 1.06.001 1.03.212 1.03.212
8 34 Kennerth Samuelsson S Tiga Sports 2000 -, - 1.03.636 1.03.550 1.03.550
9 45 Rolf Johansson S March 84S RHK, Saltsjö-Boo 1.03.558   1.03.558
10 42 Christian Carlsson S Lola T598C Åmåls MK, Åmål 1.03.788 1.03.704 1.03.704
2 71 Lars Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Huddinge 1.04.055 1.04.245 1.04.055
Back to top

Resultat 10 varv, endast RS, från Ring Knutstorp, 2000-07-23:
Pos. Start nr Förare Nat. Bilmärke Klubb, hemort Bästa varvtid km/h varv Sluttid
1 71 Jonas Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Hägersten 1.02.313 120,110 2 10.32.397
2 48 Peter Eriksson S PRC-Opel Hyllinge MS, Flyinge 1.03.776 117,354 10 10.47.668
3 73 Håkan Prytz S Radical -, Åtvidaberg 1.03.385 118,078 9 10.48.053
4 40 Per Strömqvist S Radical MK Scandia, Linköping 1.03.135 118,546 10 10.48.531
5 34 Kennerth Samuelsson S Tiga Sports 2000 -,- 1.02.913 118,964 3 11.01.442
6 72 Lars Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Huddinge 1.04.335 116,335 8 11.05.419
7 43 Claes Pettersson S Lucchini/Alfa Romeo Östgöta SVK, Åtvidaberg 1.02.912 118,966 10 11.08.661
8 47 Christian Carlsson S Lola T598C Åmåls MK, Åmål 1.04.623 115,816 2 11.20.522
9 45 Rolf Johansson S March 84S RHK, - 1.04.059 116,836 6 11.25.815
10 32 Mikael Kronfeldt S Tiga -, Ängelholm       DNF
Back to top

Resultatet av tidsträningen, endast RS (1+2), Kinnekulle Ring, 2000-08-19:
Pos. Nr Förare Nat. Bil Klubb, hemort Heat 1 varv Heat 2 varv Bästa tid
1 71 Jonas Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Hägersten 0.52.889 5 0.52.951 16 0.52.889
2 49 Jan Brunstedt S PRC SSK; Åtvidaberg     0.53.385 6 0.53.385
3 72 Lars Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Huddinge 0.54.048 15 0.54.644 5 0.54.048
4 48 Peter Eriksson S PRC Hyllinge MS, Flyinge 0.54.740 8 0.54.811 5 0.54.740
5 40 Anders Törnström S Radical Linköping MS, Linköping 0.54.888 7 0.55.572 10 0.54.888
6 73 Håkan Prytz S Radical MK Scandia, Åtvidaberg 0.55.330 13 0.54.982 15 0.54.982
7 45 Rolf Johanssson S March 84S RHK, Saltsjö-Boo 0.55.590 9 0.55.313 15 0.55.313
8 42 Christian Carlsson S Lola T598C Åmåls MK, Åmål 0.57.438 12 0.56.313 13 0.56.313
Back to top

Resultat (endast RS) från Kinnekulle Ring, 2000-08-20:
Pos. Start nr Förare Nat. Bilmärke Klubb, hemort Sluttid Diff varv km/h
1 49 Jan Brunstedt S PRC SSK, Åkersberga 12.45.950   0.54.029 138,4
2 48 Peter Eriksson S PRC Hyllinge MS, Flyinge 12.47.523 1.573 0.54.351 136,1
3 73 Håkan Prytz S Radical MK Scandia, Åtvidaberg 12.51.117 5.167 0.54.799 135,5
4 40 Anders Törnström S Radical Linköpings MS, Linköping 12.51.633 5.583 0.54.484 135,4
5 47 Christian Carlsson S Lola T598C Åmåls MK, Åmål 13.19.707 33.757 0.55.591 130,6
6 72 Lars Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Huddinge 13.00.683 -1 varv 0.54.828 124,3
7 45 Rolf Johansson S March 84S RHK, Saltsjö-Boo 07.25.434   0.55.221 DNF
8 71 Jonas Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Hägersten       DNS
Back to top

Resultatet av tidsträning, Falkenbergsbanan, 2000-09-03:
Pos. Nr (klass) Förare Nat. Bil Klubb, hemort Antal varv Bästa tid Varv 2:a bästa Varv
1 71 (RS) Jonas Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Hägersten 18 42.099 18 42.238 13
2 45 (RS) Mikael Nordlander S Nemesis RME SSK, Stockholm 17 42,404 17 42.663 14
3 48 (RS) Peter Eriksson S PRC/Opel Hyllinge MS, Flyinge 18 43,448 14 43.615 15
4 73 (RS) Håkan Prytz S Radical MK Scandia, Åtvidaberg 18 43.777 17 43.969 18
5 32 (RS) Mikael Kronfeldt S Tiga/Ford Hyllinge MS, Ängelholm 11 43.957 10 45.029 7
6 40 (RS) Per Strömqvist S Radical MK Scandia, Linköping 18 44.165 17 44.310 18
7 34 (RS) Kennerth Samuelsson S Tiga Sports 2000 Nya Anderstorp Racing Club, Växjö 16 44.569 14 44.859 15
8 49 (RS) Jan Brunstedt S PRC/Volvo SSK, Åkersberga 5 44.591 5 45.915 4
9 56 (CLU) Jan Nordgren S Phantom P 91 MGCC Malmö, Höllviken 18 44,711 16 44,897 18
10 62 (CLU) Peter Johansson S Mallock SMK Trollhättan, Vänersborg 9 44,711 5 45,468 6
11 45 (RS) Rolf Johansson S March 84S RHK, Saltsjö-Boo 17 45.152 14 45.275 17
12 53 (CLU) Svein Langholm N Mallock Mk31 NSK, Oslo 16 45.243 13 45,298 4
13 43 (RS) Claes Pettersson S Lucchini P3/Alfa Romeo Östgöta SVK, Åtvidaberg 16 45.723 13 45,872 16
14 51 (CLU) Sören P Christensen DK Mallock U2 MGCC, Virum 16 46.062 16 46,382 14
15 42 (RS) Christian Carlsson S Lola T598C Åmåls MK, Åmål 17 46.254 13 46.708 16
16 67 (CLU) Anders Andréasson S Phantom P94 MGCC Malmö, Vittsjö 17 47.791 16 47.817 7
17 68 (CLU) Eric Lindgren S Mallock SSK, Stockholm 16 48.134 14 48.252 13
18 59 (CLU) Jan Strand S Mallock Mk2 MGCC, Asmundstorp 16 48.647 12 48.763 14
19 74 (CLU) Hans Johansson S Mallock Mk2 SSk, Strängnäs 16 49.095 15 49.187 16
20 55 (CLU) Mats Lundkvist S Bodola MK5 SSK, Bromma 16 49.229 4 49.623 13
21 53 (CLU) Svein Langholm N Mallock Mk31 NSK, Norge 16 49.485 13 49.508 10
22 58 (CLU) Jens Storm Nielsen Dk Mallock HMS, Danmark 16 50.722 13 51.517 12
23 72 (RS) Lars Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Huddinge 0 DNS 0 DNS 0
Back to top

Resultat från Falkenbergsbanan, 2000-09-03:
Pos. Start nr (klass) Förare Nat. Bilmärke Klubb, hemort Sluttid Diff Bästa varvtid km/h
1 71 (RS) Jonas Ingre S Radical Club Alfa Romeo, Hägersten 09.53.860   41,332 155,6
2 41 (RS) Mikael Nordlander S Nemesis RME SSK, Stockholm 09.59.910 6.050 41.453 154,0
3 49 (RS) Jan Brunstedt S PRC/Volvo SSK, Åkersberga 10.08.084 14.224 42.204 151,9
4 48 (RS) Peter Eriksson S PRC/Opel Hyllinge MS, Flyinge 10.14.212 20.352 42.961 150,4
5 32 (RS) Mikael Kronfeldt S Tiga/Ford Hyllinge MS, Ängelholm 10.23.019 29.159 43.018 148,3
6 73 (RS) Håkan Prytz S Radical MK Scandia, Åtvidaberg 10.23.483 29.623 42,995 148,2
7 34 (RS) Kennerth Samuelsson S Tiga/Volvo NARC, Växjö 10.27.159 33.299 43.651 147,3
8 40 (RS) Per Strömqvist S Radical MK Scandia, Linköping 10.27.647 33.787 43.771 147,2
9 62 (CLU) Peter Johansson S Mallock SMK Trollhättan, Vänersborg 09.54.585 -1 varv 44.346 144,3
10 51 (CLU) Sören P Christensen DK Mallock U2 MGCC, DK 09.56.580 -1 varv 43.771 143,8
11 56 (CLU) Jan Nordgren S Phantom P 91 MGCC, Höllvik 09.59.608 -1 varv 44,778 143,1
12 45 (RS) Rolf Johansson S March 84S/Ford RHK, Saltsjö-Boo 09.59.822 -1 varv 44.897 143,0
13 53 (CLU) Svein Langholm N Mallock Mk31 NSK, Oslo 10.03.717 -1 varv 43.702 142,1
14 42 (RS) Christian Carlsson S Lola T598C/Saab Åmåls MK, Åmål 10.14.508v -1 varv 45.496 139,6
15 43 (RS) Claes Pettersson S Lucchini P3/Alfa Romeo ÖSVK, Åtvidaberg 10.17.395 -1 varv 44,371 138,9
16 55 (CLU) Mats Lundkvist S Bodola Mk5 SSK, Bromma 10.18.691 -1 varv 45.787 138,7
17 67 (CLU) Anders Andréasson S Phantom P94 MGCC, Vittsjö 10.19.100 -1 varv 45.247 138,6
18 74 (CLU) Hans Johansson S Mallock Mk2 SSK, Strängnäs 10.03.953 -2 varv 48.593 131,1
19 58 (CLU) Jens Storm Nielsen S Mallock HMS, Danmark 10.09.494 -2 varv 48.484 129,9
20 68 (CLU) Eric Lindgren S Mallock SSK, Stockholm 10.11.466 -2 varv 48.911 129,5
21 59 (CLU) Jan Strand S Mallock Mk2 MGCC, Asmundstorp 10.11.600 -2 varv 48.046 129,5
Back to top


 

 

 

Racetech © 2008 • Privacy Policy • Terms of Use

www.racetech.se