|
1998
Race Calender 1998
For '98 there are, as in previous years, two series where we can race our sportscar.
As always, The Sportscar Championship, jointly managed by the sportscar clubs in Stockholm, Falkenberg and Malmö. And then, REAB Sportscar Endurance CUP, a Swedish version of ISR World Sports Cars. The REAB serie will consist of races with a length of 50 min each, a new challenge for most of the drivers.
The table shows the dates for '98 races, SCC = Sportscar Championship, REC = REAB Sportscar Endurance CUP.
Information gathered from IDROTTSBLADET no 5, March 12
So, which series will it be? At the moment, I do not know! It would be a great thrill to race during 50 minutes, but ..........
At least we hope WE WILL RACE!!!
1998 års tävlingssäsong
Kortaste, definitivt! (hittills....)
Jaha, vad skall man säga annat än att det inte blev mycket av försöket att förbättra, eller upprätthålla, förra årets lysande resultat. Prepareringen inför säsongen bestod av provbänkskörning av motorn (se resultat och bilder på vår tekniska sida: (The RACETECH Lola/SAAB technical page).
Det hela förflöt bra, trots att aluminium-godset i topplocket sprack i en insugskanal och fyllde densamma med vatten. Men killarna på Forssbergs Maskinservice AB fixade det som vanligt elegant, och efter fräsning, svetsning, slipning och planing var toppen som ny igen. Detta innebar naturligtvis en viss fördröjning av säsongspremiären, så siktet blev inställt på Automobil Sportscar Show i augusti.
Allting var i ordning, sonen Linus blev den nye mekanikern, så med tillförsikt rullade vi in i depån. När det var dags för träning, kändes det som alltid extra nervöst i samband med första starten för säsongen. I synnerhet som övriga deltagare i stort sett tog det som säsongsavslut! Men säg den glädje som varar, EN kurva klarade Lola-ekipaget av innan varningslampan tändes. Samma gamla visa, inget oljetryck. I depån granskades det hela, och det visade sig vara allvarligare (dyrare...) än tidigare. Kopplingen mellan generator/vattenpump och oljepumpen hade mer eller mindre smält bort, och oljepumpen stod helt fastlåst. Med nedstämt sinne beslöt vi oss för att vända hemåt, innan ens tävlingarna (och vår säsong!) hade börjat. Ett mycket snöpligt slut, på något som i princip inte hade börjat. Vidare efterforskningar klargjorde i alla fall orsaken till haveriet. Två av de munstycken som skall spruta olja på undersidan av kolvarna hade vibrerat av, troligen på grund av de belastningar som uppstod i samband med bromsbänkskörningen, och transporterats med oljan in i torrsumpspumpen och där låst fast sugsidans pumpelement. En liten tröst var att endast de roterande pumpelementen hade skadats, utöver kopplingen förstås, så reparationskostnaden behövde inte innefatta en komplett pump. Fast med allt det arbete som erfordrades innan de nya reservdelarna arbetade bra ihop, kan man kanske undra........
För att förhindra liknande haverier i framtiden, har nu samtliga sugställen försetts med grovfilter.
Det blir att ta nya tag, nästa år igen!
TACK FÖR 1998!!!!!!
|