|
1999
Race Calender 1999
For '99 there is, today, only one race-series defined where we can race our sportscar.
The Sportscar Championship, arranged by MGCC, has put together this calender:
1. Kinnekulle Ring
Den 22-23 maj var det dags för årets premiär av den Svenska Sportvagnsserien.
Denna var förlagd på Kinnekulle Ring, och tyvärr var vädret som det hade varit under
hela våren. Kallt, blåsigt, och lite regn, inte alls som man önskar sig i samband med en
race-helg. Trots det var vi fulla av förväntan eftersom bilen var väl genomgången, så
lite normalt svenskt väder skulle inte ändra på vårt goda humör. De små problem, som
oftast uppkommer i samband med besiktning, löstes även de snabbt. Men, problemen
blev större när det var dags för start av första träningspasset! SAAB-motorn, som alltid
har varit mycket lättstartad ville inte springa igång. Eftersom vädret var kallt och fuktigt
trodde vi att detta var anledningen till problemen, och med tändstiften från dragbilen så
startade den till sist, fast tyvärr för sent till det första passet. Nåväl, läxan var lärd så till
andra passet fanns vi i alla fall med. Intrycket från årets första varv bakom ratten gav
inte den där härliga känslan av kraftfullhet som tidigare säsongspremiärer har inneburit.
Kanske det var dags för en rejäl översyn av motorn, och inte bara vanlig allmän lagning?
(Svaret skulle visa sig vid nästa deltävlingen, men mer om det senare). Kinnekulle Ring
som alltså var en ny erfarenhet visade sig, trots sin ringa längd, vara en teknikkrävande
bana. Helt klart var att Clubman-bilarna mer eller mindre kunde betraktas vara på
hemmaplan. Tävlingen blev trots allt en fin fight med Claes Pettersson i sin läckra
Lucchini om 5-platsen. Det fanns helt klart en möjlighet att passera honom, om nu inte
om hade funnits igen. Tyvärr hände ännu en gång att Lola'n helt plötsligt blev 4-växlad,
denna gång var det 4:an som försvann! Detta medförde att accelerationen blev lite dålig
vid uppväxling från 3:an till 5:an och därigenom försvann alla möjligheter att ge Claes en
match om 2:a plats i RS-klassen. Mikael Nordlander i sin Nemesis RME var otroligt snabb
och ingen Clubman-bil hade någon möjlighet att hänga med i hans tempo.
2. Mantorp Park
Nästa deltävling var Automobil Sportscar Show på Mantorp Park. Detta evenemang som
brukar vara alla sportvagnsfreaks höjdpunkt i augusti månad hade i år tidigarelagts till
5-6 juni. Publiktillströmningen var ej till arrangörens belåtenhet, och i samband med
avslutningen tillkännagavs att det ursprungliga konceptet skulle återinföras. Denna gång
hade vi bättre tur med vädret, det var endast på natten regnet föll, i gengäld vräkte det
formligen ned! Men eftersom vi till denna helg hade tagit vår transportbuss så klarade vi
vädret utan problem. Träning och besiktning förflöt utan problem, eftersom vi som brukligt
på Mantorp först efter några varv på banan brukar få problem med besiktningspersonalen.
Just det, även denna gång tyckte de att "så här får inte en racerbil låta". Detta har man
dock lärt sig nu, så en ny dämpare hade inköpts, så det var mest för att retas lite som den
gamla satt kvar! Träningen förflöt i samma beskedliga takt som på Kinnekulle, en 8:e plats
denna gång, dock före Claes Pettersson, vår närmaste konkurrent. I övrigt var Mikael
Nordlander överlägset snabbast även denna gång. En viss besvikelse att dessa Clubman-
bilar fortfarande var så snabba spred sig i teamet. Hjälpen fanns dock i depån, vid namn
Peter Bendix. Denne sympatiske man gav sig inte, när jag sa att motorn är trött. Han hade
stått vid depådisken och lyssnat när jag passerade. "Den går på 3 cylindrar!", var hans
bestämda uppfattning. En analys av avgastempen på cylindrarna avslöjade snabbt att han
hade alldeles rätt. Snart var felet lokaliserat till tändningsdelen. Nu var goda råd dyra, en
tändspole hade gett upp gnistan, så att säga. Men, ibland skall man ha tur också. Peters
gode vän, Crille, hade en SAAB 9000 som dragbil, fram med skruvmejslarna. Ett snabbt
byte av tändkassett, och vilken sång det blev! Så här skulle det ju vara. Fylld av tillförsikt
rullade vi ut på banan och när det gröna ljuset tändes passerades ett antal bilar på direkten.
Snart var 2:a-platsen intagen, och avståndet till den ledande Nemesisen krympte betydligt.
I ingången till den tvära vänstern före startrakan öppnades luckan, och vips var vi uppe i
ledning. En ljuvlig känsla, måste erkännas. Helt klart var Mikael Nordlander överraskad för
nu blev det klappjakt. Men faktiskt gick det rätt bra att hålla undan, ända tills, ja just det,
växellådan började spöka igen. Denna gång var det 2:ans växel som inte gick att få i. Det
dröjde inte många varv förrän Mikael smet förbi i en av de två "second-gear corner" som
Mantorps långa slinga består av. Men trots det var det härligt att få visa vad ekipaget kunde
duga till, även om det inte höll ända in i mål. 2:a platsen var inte på något sätt hotad så
resultatet var en klar förbättring från säsongstarten. Eftersom vädret och humöret var på
topp, så ägnades eftermiddagen att felsöka växellådan, för att förbättra utgångsläget inför
söndagens race på den korta banan. Efter byte till nya dog-ringar kändes allt perfekt igen.
Söndagens startuppställning var densamma som gårdagens resultat, dvs. en startposition i
1:a ledet för första gången någonsin. Tack vare att alla 4 cylindrar nu gav full effekt kunde
Mikaels Nemesis passeras, men det gick inte att hålla emot i första kurvan, delvis på grund
av hans innerspår. Racet blev hårt, dock utan möjlighet att återta tätplatsen. Efter 8 varv
tog dock det roliga slut för Mikael. I samband med en varvning av ett Clubman-ekipage
uppstod ett missförstånd, varvid Nemesisen inte fick plats på banan längre.
Kanske han var lite stressad…?
Detta innebar en något lugnare färd mot målflaggan, OCH FÖRSTA PLATSEN!!!
Enda smolken i glädjebägaren var att tävlingen av någon underlig anledning ej ingick i
mästerskapet, nu när värste konkurrenten blev poänglös.
3. Karlskoga Motorstadium
3:e tävlingshelgen på 4 veckor, den 19-20 juni på Karlskoga Motorstadium blev en blöt
historia. Eftersom detta race var den sista som race-bussen skulle brukas bjöd jag med
min far, som tack för hjälpen med inredningsarbeten. Han var lite tveksam först, men
det varade bara en kort stund. Efteråt berättade han att han trodde han skulle känna sig
gammal i detta gäng. Tänk vad fel han hade, Erik Berger som fortfarande vinner är faktiskt
jämngammal med honom, och många i publiken är av samma generation. I samband med
besiktningen började en visa som skulle förfölja oss resten av säsongen. Felaktig vagnbok,
löd budskapet. Den vagnbok och besiktningsman son vi hade nyttjat under alla år dög helt
plötsligt inte. Trots att vi har ETT förbund som våra licenser lyder under, kan tydligen vissa
arrangörer hitta på egna förordningar…. Lördagens träning klarades av på torrt underlag,
trots de gråa molnen som hängde över oss. Eftersom klassens suverän, Mikael Nordlander,
inte deltog kunde vi ståta med dagens snabbaste tid. Detta varade förstås endast över
natten, för efter söndagens träningspass var ordningen återställd.
Lagom till söndagens race så kom då det regn som hade hängt i luften under lördagen.
Säsongens enda (som det kom att bli, som tur var) wetrace blev naturligtvis en hal
historia. Starten gick i alla fall mycket bra, Upp i ledning direkt, men denna lycka varade
tyvärr endast ett varv. Sedan fällde tillverkningsdatumet på våra regndäck
avgörandet till Mikaels fördel.
Precis som med vardagens vinterdäck är regndäck en ren färskvara, och med 5 år
gamla däck, så innebär detta vissa svårigheter vid full gas. I Elgh-kurvan så gick det
inte längre, men som tur är finns den gamla bansträckningen kvar. Efter en lite bökande
så var jakten i gång igen, men i allt regnsprut så var vidare avancemang i princip omöjligt.
Det var inte bara vi som hade problem med fästet, flera Clubman-bilar delade vårt öde,
så en stor del av tävlingen företogs efter pace-bilen.
4. Knutstorp Ring
Efter ett välbehövligt uppehåll på några veckor så var det dags för seriens höjdpunkt, SSM - Svensk SportvagnsMeeting på Knutstorp Ring den 17 - 18 juli. En härlig tävlings-
helg med över 200 deltagare totalt. Uppvisning av bl.a. Rune Tobiasson i en BMW 3.0CSL
med raka rör var mäktig, trots att hela registret ej kunde utnyttjas av hänsyn till materialet.
De två träningspassen förflöt utan problem men tyvärr infann sig ej flytet i körningen.
Motorn började även den kännas trög, och ville ej varva ut ordentligt. Till råga på allt så
försvann 2:ans växel på det sista träningsvarvet. Reservdelarna till växellådan var nu slut,
så det fanns tyvärr inga möjligheter att förbättra möjligheten till en framskjuten placering
i tävlingen.
Arrangören MGCC håller på traditionen vilket innebar stående start. I vanliga fall skulle
detta innebära en fördel för oss, men en acceleration utan 2:ans växel är inte den bästa.
Trots detta gick det bra, och det blev ett tufft race. Eftersom även Knutstorp innehåller
ett par riktigt tvära kurvor så märktes avsaknaden av 2:ans växel mycket väl.
Det gällde att se både framåt och bakåt i dessa kurvor, så att placeringen kunde bibehållas.
Man kunde se tydliga spår av frustrerade medtävlare på avgasröret efter tävlingen!
Tyvärr kändes motorn tröttare och tröttare, det fanns ingen ork över 7 000 rpm,
mot att tidigare så villigt varvat ut mot stoppet på 8 500 rpm.
Detta, i kombination med växellådsproblemen och ytterligare besvär i samband med
besiktningen, (vagnboken igen!!) gjorde att fundering på att avsluta säsongen en tävling i förtid väcktes.
5. Falkenberg
Trots de problem som hade uppstått i samband med Knutstorpstävlingen, så försökte vi finna vägar att komma runt besiktningsproblemen (dvs. "ogiltig" vagnbok), och hitta
möjligheter att laga växellådan. Mikael Nordlander beklagade också om vi ej skulle
dyka upp till avslutningstävlingen, vilket naturligtvis kändes uppmuntrande. Delar till
växellådan beställdes, och motorn plockades isär för att försöka finna orsaken till de
tappade varvtalen. Det visade sig att ventilspelen hade minskat betydligt, i en del fall
var de obefintliga. Efter att ha åtgärdat detta styrdes så kosan till Falkenbergsbanan
den 21 - 22 augusti. Tyvärr visade sig ventilspelen ej vara anledningen till kraft-
minskningen, det fanns fortfarande bara kraft upp till c:a 7 000 rpm. Tränings-
resultaten blev därför inte speciellt lysande på denna, Sveriges snabbaste bana. Denna avslutningstävling blev för vår egen del, något avslagen. Claes Pettersson fick
till en bra start och passerade Lolan ned mot chikanen. Efter några varv var dock
ordningen återställd, och sedan företogs en ensam färd mot målflaggan. Detta
medförde antagligen att koncentrationen sänktes för några varv före mål så befanns
sig ekipaget på gräsunderlag efter att ha missat inbromsningen något till kurvan före
start- och målrakan. Som tur var kunde motorn hållas igång så efter att i stort sett hela
fältet hade passerat, kunde färden fortsättas.
Så efter att ha deltagit i samtliga deltävlingar i detta decenniums sista Sportvagnsmästerskap
visade det sig att Mikeal Nordlander stod som värdig segrare, före Christian Carlsson och med
Claes Pettersson på 3:e plats. En totalt sett mycket bra och trevlig säsong, som vi tackar alla
inblandade för som har gjort det möjligt för oss att fullfölja densamma. Låt oss bara hoppas
att vi kan få ut fler av de racersportvagnar som står i garagen inför nästa millenium, så att
deltagarantalet kan öka.
Result sheet - 1999
On this page I have compiled practise and race results from the '99 season.
Resultatet av tidsträningen, Kinnekulle Ring 990522:
Pos. |
Start nr
(klass) |
Förare |
Nat. |
Bilmärke |
Klubb,
hemort |
Antal
varv |
Bästa
tid |
varv |
2:a tid |
varv |
1 |
45
(RS) |
Mikael
Nordlander |
S |
Nemesis
RME |
SSK,
Stockholm |
14 |
0.52.25 |
9 |
0.52.54 |
8 |
2 |
61
(CLU) |
Stefan
Mumm |
S |
Mallock
U2 |
MGCC,
Svedala |
15 |
0.54.11 |
7 |
0.54.53 |
8 |
3 |
67
(CLU) |
Svein
Langholm |
N |
Mallock
Mk24 |
NSK |
13 |
0.54.26 |
6 |
0.54.29 |
4 |
4 |
56
(CLU) |
Jan
Nordgren |
S |
Phantom
P 91 |
MGCC,
Höllvik |
15 |
0.54.88 |
10 |
0.55.39 |
12 |
5 |
51
(CLU) |
Sören P
Christensen |
DK |
Mallock
U2 |
MGCC,
DK |
7 |
0.56.19 |
7 |
0.56.87 |
6 |
6 |
53
(CLU) |
Mats
Lundkvist |
S |
Bodola
MK5 |
SSK,
Bromma |
14 |
0.56.75 |
14 |
0.57.47 |
13 |
7 |
49
(RS) |
Claes
Pettersson |
S |
Lucchini
P3 |
ÖSK,
Åtvidaberg |
15 |
0.56.84 |
12 |
0.57.20 |
13 |
8 |
47
(RS) |
Christian
Carlsson |
S |
Lola
T598C |
Åmåls MK,
Åmål |
11 |
0.59.64 |
9 |
0.59.85 |
10 |
9 |
48
(RS) |
Jan
Bryske |
S |
Lola |
SVK Göteborg,
Stenungsund |
13 |
1.00.95 |
8 |
1.01.87 |
9 |
10 |
57
(CLU) |
Torbjörn
Jungeby |
S |
Mallock
Mk20 |
SMK Sundsvall,
Karlskoga |
12 |
1.01.15 |
12 |
1.02.08 |
3 |
11 |
54
(CLU) |
Johan
Westerberg |
S |
Phantom
P 94 |
SSK,
Stenungsund |
1 |
- |
0 |
- |
0 |
Back to top
Resultat från 1:a deltävlingen i Sportvagnsmästerskapet '99,
Kinnekulle Ring 990523:
Pos. |
Start nr
(klass) |
Förare |
Nat. |
Bilmärke |
Klubb,
hemort |
Sluttid |
Diff |
Bästa
varvtid |
km/h |
1 |
45
(RS) |
Mikael
Nordlander |
S |
Nemesis
RME |
SSK,
Stockholm |
10.00.
293 |
|
53.145 |
136.8 |
2 |
61
(CLU) |
Stefan
Mumm |
S |
Mallock
U2 |
MGCC,
Svedala |
10.11.
932 |
11.639 |
54.619 |
134.2 |
3 |
67
(CLU) |
Svein
Langholm |
N |
Mallock
Mk24 |
NSK |
10.13.
401 |
13.108 |
54.550 |
133.8 |
4 |
51
(CLU) |
Sören P
Christensen |
DK |
Mallock
U2 |
MGCC,
DK |
10.22.
950 |
22.657 |
55.634 |
131.8 |
5 |
56
(CLU) |
Jan
Nordgren |
S |
Phantom
P 91 |
MGCC,
Höllvik |
10.35.
753 |
35.480 |
55.627 |
129.1 |
6 |
54
(CLU) |
Johan
Westerberg |
S |
Phantom
P 94 |
SSK,
Stenungsund |
10.36.
281 |
35.968 |
55.185 |
129.0 |
7 |
49
(RS) |
Claes P
ettersson |
S |
Lucchini
P3 |
ÖSK,
Åtvidaberg |
10.43.
234 |
42.941 |
56.921 |
127.6 |
8 |
47
(RS) |
Christian
Carlsson |
S |
Lola
T598C |
Åmåls MK,
Åmål |
10.50.
606 |
50.312 |
57.338 |
126.2 |
9 |
53
(CLU) |
Mats
Lundkvist |
S |
Bodola
MK5 |
SSK,
Bromma |
10.07.
462 |
- 1
varv |
56.006 |
122.8 |
10 |
57
(CLU) |
Torbjörn
Jungeby |
S |
Mallock
Mk20 |
SMK Sundsvall,
Karlskoga |
10.14.
313 |
- 1
varv |
56.406 |
121.6 |
11 |
68
(CLU) |
Peter
Johansson |
S |
Mallock
Mk21 |
SMK Trollhättan,
Vänersborg |
10.36.
845 |
- 1
varv |
57.746 |
117.2 |
|
48
(RS) |
Jan
Bryske |
S |
Lola |
SVK Göteborg,
Stenungsund |
ej start |
|
ej start |
|
Back to top
Resultatet av tidsträningen, Mantorp Park 990605:
Pos. |
Nr
(klass) |
Förare |
Nat. |
Bil |
Klubb,
hemort |
Antal
varv |
Bästa
tid |
varv |
2:a tid |
varv |
km/h |
1 |
45
(RS) |
Mikael
Nordlander |
S |
Nemesis
RME |
SSK,
Stockholm |
11 |
1.21.93 |
9 |
1.22.23 |
7 |
134.0 |
2 |
56
(CLU) |
Jan
Nordgren |
S |
Phantom
P 91 |
MGCC,
Höllviken |
11 |
1.24.94 |
8 |
1.25.34 |
7 |
129.3 |
3 |
511
(CLU) |
Stefan D
Mumm |
S |
Mallock
Mk28/30 |
MGCC,
Lövdag |
10 |
1.25.15 |
10 |
1.25.43 |
7 |
128.9 |
4 |
51
(CLU) |
Sören P
Christensen |
DK |
Mallock
U2 |
MGCC,
Virum |
11 |
1.25.84 |
10 |
1.26.52 |
8 |
127.9 |
5 |
52
(CLU) |
Svein
Langholm |
N |
Mallock
Mk24 |
NSK,
Oslo |
10 |
1.26.21 |
8 |
1.26.47 |
7 |
127.4 |
6 |
53
(CLU) |
Mats
Lundkvist |
S |
Bodola
MK5 |
SSK,
Bromma |
10 |
1.27.34 |
9 |
1.27.89 |
10 |
125.7 |
7 |
519
(CLU) |
Flemming
Bendixen |
DK |
Mallock |
HMS,
Herlev |
7 |
1.28.46 |
7 |
1.30.38 |
6 |
124.1 |
8 |
47
(RS) |
Christian
Carlsson |
S |
Lola
T598C |
Åmåls MK,
Åmål |
10 |
1.28.87 |
8 |
1.28.92 |
9 |
123.5 |
9 |
49
(RS) |
Claes
Pettersson |
S |
Lucchini
P3 |
ÖSK,
Åtvidaberg |
9 |
1.28.96 |
8 |
1.29.14 |
9 |
123.4 |
10 |
54
(CLU) |
Jan
Westerberg |
S |
Phantom
P 94 |
Falkenbergs MK,
Trollhättan |
8 |
1.29.22 |
7 |
1.29.48 |
5 |
123.1 |
11 |
57
(CLU) |
Torbjörn
Jungeby |
S |
Mallock
Mk20 |
Karlskoga MF,
Karlskoga |
10 |
1.29.50 |
5 |
1.32.72 |
4 |
122.7 |
12 |
55
(CLU) |
Jens
Storm Nielsen |
DK |
Mallock
U2 |
Hyllinge MS,
Helbäck |
10 |
1.31.46 |
8 |
1.32.88 |
7 |
120.0 |
13 |
59
(CLU) |
John
Strand |
S |
Mallock
Mk20B |
MGCC,
Asmundtorp |
9 |
1.33.39 |
9 |
1.34.38 |
7 |
117.6 |
14 |
514
(CLU) |
Christian
Sörensen |
N |
Mallock |
NSK |
7 |
1.48.42 |
6 |
1.52.90 |
4 |
101.3 |
15 |
48
(RS) |
Allan
Dunevall |
S |
Lucchini |
NARC,
Askim |
|
|
|
|
|
|
16 |
58
(CLU) |
Rolf Emil
Westerberg |
S |
Mallock
Mk16 |
SMK Sundsvall,
Kvissleby |
|
|
|
|
|
|
17 |
46
(RS) |
Claes
Juhlin |
S |
Tiga |
KAK,
Solna |
|
|
|
|
|
|
18 |
513
(CLU) |
Peter
Johansson |
S |
Mallock |
SMK Trollhättan,
Vänersborg |
|
|
|
|
|
|
Back to top
Resultat från 2:a deltävlingen i Sportvagnsmästerskapet '99,
Mantorp Park, 990605:
Pos. |
Start nr
(klass) |
Förare |
Nat. |
Bilmärke |
Klubb,
hemort |
Sluttid |
Diff |
Bästa
varvtid |
varv |
km/h |
1 |
45
(RS) |
Mikael
Nordlander |
S |
Nemesis
RME |
SSK,
Stockholm |
13.51.09 |
|
1.21.26 |
10 |
132.1 |
2 |
47
(RS) |
Christian
Carlsson |
S |
Lola
T598C |
Åmåls MK,
Åmål |
13.52.12 |
1.027 |
1.21.44 |
6 |
132.0 |
3 |
51
(CLU) |
Sören P
Christensen |
DK |
Mallock
U2 |
MGCC,
DK |
14.13.69 |
22.596 |
1.24.02 |
5 |
128.6 |
4 |
67
(CLU) |
Svein
Langholm |
N |
Mallock
Mk24 |
NSK,
Oslo |
14.16.18 |
25.090 |
1.24.02 |
9 |
128.2 |
5 |
511
(CLU) |
Stefan D
Mumm |
S |
Mallock
U2 |
MGCC,
Svedala |
14.17.14 |
26.048 |
1.23.96 |
9 |
128.1 |
6 |
56
(CLU) |
Jan
Nordgren |
S |
Phantom
P 91 |
MGCC,
Höllvik |
14.25.12 |
34.032 |
1.24.83 |
2 |
126.9 |
7 |
53
(CLU) |
Mats
Lundkvist |
S |
Bodola
MK5 |
SSK,
Bromma |
15.04.35 |
1.13.26 |
1.27.92 |
3 |
121.4 |
8 |
57
(CLU) |
Torbjörn
Jungeby |
S |
Mallock
Mk20 |
SMK Sundsvall,
Karlskoga |
15.06.60 |
1.15.50 |
1.28.33 |
10 |
121.1 |
9 |
519
CLU) |
Flemming
Bendixen |
DK |
Mallock |
HMS,
Herlev |
15.13.06 |
1.21.96 |
1.27.27 |
7 |
120.2 |
10 |
49
(RS) |
Claes
Pettersson |
S |
Lucchini
P3 |
ÖSK,
Åtvidaberg |
15.16.82 |
1.25.72 |
1.27.74 |
9 |
119.8 |
11 |
55
CLU) |
Jens
Storm Nielsen |
DK |
Mallock
U2 |
Hyllinge MS,
Helbäck |
9 varv |
-1 varv |
1.28.58 |
8 |
|
12 |
59
(CLU) |
Jan
Strand |
S |
Mallock
Mk20B |
MGCC,
Asmundtorp |
9 varv |
0.50.67 |
1.34.70 |
8 |
|
13 |
514
CLU) |
Christian
Sörensen |
N |
Mallock |
NSK |
8 varv |
-2 varv |
1.36.54 |
8 |
brutit |
14 |
54
CLU) |
Jan
Westerberg |
S |
Phantom
P 94 |
Falkenbergs MK
Trollhättan |
3 varv |
-7 varv |
1.27.41 |
3 |
brutit |
15 |
58
CLU) |
Rolf Emil
Westerberg |
S |
Mallock
Mk16 |
SMK Sundsvall,
Kvissleby |
ej startat |
|
|
|
|
Back to top
Resultat från söndagens tävling,Mantorp Park, 990606:
Pos. |
Start nr
klass) |
Förare |
Nat. |
Bilmärke |
Klubb,
hemort |
Sluttid |
Diff |
Bästa
varvtid |
varv |
km/h |
1 |
47
(RS) |
Christian
Carlsson |
S |
Lola
T598C |
Åmåls MK,
Åmål |
12.56.96 |
|
50.34 |
6 |
129.8 |
2 |
511
(CLU) |
Stefan D
Mumm |
S |
Mallock
U2 |
MGCC,
Svedala |
13.17.54 |
20.58 |
52.02 |
11 |
126.5 |
3 |
67
(CLU) |
Svein
Langholm |
N |
Mallock
Mk24 |
NSK,
Oslo |
13.34.86 |
37.89 |
52.67 |
5 |
123.8 |
4 |
51
(CLU) |
Sören P
Christensen |
DK |
Mallock
U2 |
MGCC,
DK |
13.34.93 |
37.96 |
52.00 |
6 |
123.8 |
5 |
519
(CLU) |
Flemming
Bendixen |
DK |
Mallock |
HMS,
Herlev |
13.46.26 |
49.30 |
53.01 |
8 |
122.1 |
6 |
54
(CLU) |
Jan
Westerberg |
S |
Phantom
P 94 |
Falkenbergs MK,
Trollhättan |
14 varv |
-1 varv |
52.69 |
8 |
|
7 |
57
(CLU) |
Torbjörn
Jungeby |
S |
Mallock
Mk20 |
SMK Sundsvall,
Karlskoga |
14 varv |
7.17 |
54.30 |
5 |
|
8 |
55
(CLU) |
Jens
Storm Nielsen |
DK |
Mallock
U2 |
Hyllinge MS,
Helbäck |
14 varv |
26.11 |
55.55 |
14 |
|
9 |
49
(RS) |
Claes
Pettersson |
S |
Lucchini
P3 |
ÖSK,
Åtvidaberg |
14 varv |
40.50 |
55.17 |
10 |
|
10 |
59
(CLU) |
Jan
Strand |
S |
Mallock
Mk20B |
MGCC,
Asmundtorp |
13 varv |
-2 varv |
58.40 |
10 |
|
11 |
514
(CLU) |
Christian
Sörensen |
N |
Mallock |
NSK |
13 varv |
7.34 |
58.15 |
12 |
|
12 |
45
(RS) |
Mikael
Nordlander |
S |
Nemesis
RME |
SSK,
Stockholm |
8 varv |
-7 varv |
50.34 |
8 |
brutit |
13 |
56
(CLU) |
Jan
Nordgren |
S |
Phantom
P 91 |
MGCC,
Höllvik |
5 varv |
-10 varv |
52.14 |
4 |
brutit |
Back to topOBS! Bästa varvtid!!
Resultatet av tidsträningen, Karlskoga Motorstadium, 990619:
Pos. |
Nr
(klass) |
Förare |
Nat. |
Bil |
Klubb,
hemort |
Bästa tid |
varv |
2:a
bästa |
varv |
km/h |
1 |
45
(RS) |
Mikael
Nordlander |
S |
Nemesis
RME |
SSK,
Stockholm |
1.08.50 |
9 |
1.08.86 |
7 |
|
2 |
47
(RS) |
Christian
Carlsson |
S |
Lola
T598C |
Åmåls MK,
Åmål |
1.08.96 |
8 |
1.09.26 |
7 |
|
3 |
511
(CLU) |
Bjarne
Mumm |
S |
Mallock
Mk28/30 |
MGCC,
Lövdag |
1.10.44 |
9 |
1.10.92 |
7 |
|
4 |
53
(CLU) |
Mats
Lundkvist |
S |
Bodola
MK5 |
SSK,
Bromma |
1.11.47 |
9 |
1.11.47 |
10 |
|
5 |
51
(CLU) |
Sören P
Christensen |
DK |
Mallock
U2 |
MGCC,
Virum |
1.11.73 |
8 |
1.11.75 |
7 |
|
6 |
56
(CLU) |
Jan
Nordgren |
S |
Phantom
P 91 |
MGCC,
Höllviken |
1.11.85 |
9 |
1.11.90 |
11 |
|
7 |
52
(CLU) |
Svein
Langholm |
N |
Mallock
Mk24 |
NSK,
Oslo |
1.11.92 |
8 |
1.13.42 |
5 |
|
8 |
46
(RS) |
Lars
Klintberg |
S |
Lola |
|
1.11.94 |
4 |
1.12.34 |
5 |
|
9 |
54
(CLU) |
Johan
Westerberg |
S |
Phantom
P 94 |
|
1.12.27 |
11 |
1.12.43 |
12 |
|
10 |
519
(CLU) |
Flemming
Bendixen |
DK |
Mallock |
HMS,
Herlev |
1.13.16 |
6 |
1.13.19 |
9 |
|
11 |
57
(CLU) |
Torbjörn
Jungeby |
S |
Mallock
Mk20 |
Karlskoga MF,
Karlskoga |
1.13.87 |
10 |
1.13.94 |
11 |
|
12 |
514
(CLU) |
Christian
Sörensen |
N |
Mallock |
NSK |
1.19.66 |
10 |
1.19.72 |
9 |
|
13 |
49
(RS) |
Claes
Pettersson |
S |
Lucchini
P3 |
ÖSK,
Åtvidaberg |
|
|
|
|
|
Back to top
Resultat från 3:e deltävlingen i Sportvagnsmästerskapet '99,
Karlskoga Motorstadium, 990620:
Pos. |
Start nr
(klass) |
Förare |
Nat. |
Bilmärke |
Klubb,
hemort |
Sluttid |
Diff |
Bästa
varvtid |
varv |
1 |
45
(RS) |
Mikael
Nordlander |
S |
Nemesis
RME |
SSK,
Stockholm |
24,00,25 |
|
1,21,90 |
6 |
2 |
56
(CLU) |
Jan
Nordgren |
S |
Phantom
P 91 |
MGCC,
Höllvik |
24,06,83 |
6,58 |
1,24,11 |
6 |
3 |
51
(CLU) |
Sören P
Christensen |
DK |
Mallock
U2 |
MGCC,
DK |
24,11,29 |
11,04 |
1,27,50 |
12 |
4 |
54
(CLU) |
Johan
Westerberg |
S |
Phantom
P 94 |
|
24,12,14 |
11,89 |
1,26,92 |
11 |
5 |
511
(CLU) |
Bjarne
Mumm |
S |
Mallock
U2 |
MGCC,
Svedala |
24,12,59 |
12,34 |
1,24,11 |
12 |
6 |
47
(RS) |
Christian
Carlsson |
S |
Lola
T598C |
Åmåls MK,
Åmål |
24,15,82 |
15,56 |
1,23,54 |
6 |
7 |
53
(CLU) |
Mats
Lundkvist |
S |
Bodola
MK5 |
SSK,
Bromma |
24,21,95 |
21,70 |
1,30,55 |
6 |
8 |
519
(CLU) |
Flemming
Bendixen |
DK |
Mallock |
HMS,
Herlev |
24,22,07 |
21,82 |
1,30,15 |
11 |
9 |
57
(CLU) |
Torbjörn
Jungeby |
S |
Mallock
Mk20 |
SMK Sundsvall,
Karlskoga |
24,22,26 |
22,00 |
1,30,32 |
7 |
10 |
46
(RS) |
Lars
Klintberg |
S |
Lola |
|
14,04,73 |
-5
varv |
1,27,95 |
7 |
11 |
67
(CLU) |
Svein
Langholm |
N |
Mallock
Mk24 |
NSK,
Oslo |
1,38,51 |
-11
varv |
9,99,99 |
0 |
Back to top
Resultatet av tidsträning 1+2, Ring Knutstorp, 990718:
Pos. |
Nr
(klass) |
Förare |
Nat. |
Bil |
Klubb,
hemort |
Heat 1 |
varv |
Heat 2 |
varv |
Bästa
tid |
1 |
45
(RS) |
Mikael
Nordlander |
S |
Nemesis
RME |
SSK,
Stockholm |
1,02,12 |
5 |
1,02,31 |
7 |
1,02,12 |
2 |
513
(CLU) |
Peter
Johansson |
S |
Mallock |
SMK Trollhättan,
Vänersborg |
1,04,20 |
|
1,03,01 |
|
1,03,01 |
3 |
511
(CLU) |
Stefan D
Mumm |
S |
Mallock
Mk28/30 |
MGCC,
Lövdag |
1,03,16 |
|
1,03,63 |
|
1,03,16 |
4 |
51
(CLU) |
Sören P
Christensen |
DK |
Mallock
U2 Mk16 |
MGCC,
Virum |
1,03,62 |
9 |
1,03,56 |
10 |
1,03,56 |
5 |
56
(CLU) |
Jan
Nordgren |
S |
Phantom
P 91 |
MGCC,
Höllviken |
1,04,22 |
|
1,03,69 |
|
1,03,69 |
6 |
52
(CLU) |
Svein
Langholm |
N |
Mallock
Mk24 |
NSK,
Oslo |
1,04,28 |
|
1,04,00 |
10 |
1,04,00 |
7 |
53
(CLU) |
Mats
Lundkvist |
S |
Bodola
MK5 |
SSK,
Bromma |
1,05,57 |
|
1,04,23 |
|
1,04,23 |
8 |
47
(RS) |
Christian
Carlsson |
S |
Lola
T598C |
Åmåls MK,
Åmål |
1,04,98 |
8 |
1,04,42 |
8 |
1,04,42 |
9 |
519
(CLU) |
Flemming
Bendixen |
DK |
Mallock |
HMS,
Herlev |
1,11,36 |
|
1,05,03 |
|
1,05,03 |
10 |
54
(CLU) |
Jan
Westerberg |
S |
Phantom
P 94 |
Falkenbergs MK,
Trollhättan |
1,05,22 |
|
- |
|
1,05,22 |
11 |
55
(CLU) |
Jens
Storm-Nielsen |
DK |
Mallock
U2 |
Hyllinge MS,
Helbäck |
1,06,90 |
|
1,05,60 |
|
1,05,60 |
12 |
49
(RS) |
Claes
Pettersson |
S |
Lucchini
P3 |
ÖSVK,
Åtvidaberg |
1,07,20 |
11 |
1,06,94 |
7 |
1,06,94 |
13 |
59
(CLU) |
Peter
Strand |
S |
Mallock
Mk20B |
MGCC,
Asmundtorp |
1,08,46 |
|
1,07,82 |
|
1,07,82 |
14 |
57
(CLU) |
Torbjörn
Jungeby |
S |
Mallock Mk20 |
Karlskoga MF,
Karlskoga |
1,08,14 |
|
1,08,01 |
|
1,08,01 |
15 |
40
(RS) |
Henning
Olsen |
DK |
TIga
SC78 |
ASK |
1,11,92 |
9 |
1,14,92 |
2 |
1,11,92 |
16 |
58
(CLU) |
Rolf Emil
Westerberg |
S |
Mallock
Mk16 |
SMK Sundsvall,
Kvissleby |
1,23,20 |
|
1,19,49 |
|
1,19,49 |
Back to top
Resultat från 4:e deltävlingen i Sportvagnsmästerskapet '99,
Ring Knutstorp, 990718:
Pos. |
Start nr
(klass) |
Förare |
Nat. |
Bilmärke |
Klubb,
hemort |
Sluttid |
Diff |
Bästa
varvtid |
varv |
km/h |
1 |
45
(RS) |
Mikael
Nordlander |
S |
Nemesis
RME |
SSK,
Stockholm |
10,41,29 |
|
1,02,82 |
7 |
119,1 |
2 |
51
(CLU) |
Sören P
Christensen |
DK |
Mallock
U2 |
MGCC,
DK |
10,50,68 |
|
1,03,73 |
2 |
117,4 |
3 |
56
(CLU) |
Jan
Nordgren |
S |
Phantom
P 91 |
MGCC,
Höllvik |
10,54,25 |
|
1,04,22 |
2 |
116,6 |
4 |
511
(CLU) |
Bjarne
Mumm |
S |
Mallock
Mk28/30 |
MGCC,
Svedala |
10,59,38 |
|
1,04,35 |
2 |
116,3 |
5 |
47
(RS) |
Christian
Carlsson |
S |
Lola
T598C |
Åmåls MK,
Åmål |
11,00,43 |
|
1,04,68 |
5 |
115,7 |
6 |
67
(CLU) |
Svein
Langholm |
N |
Mallock
Mk24 |
NSK,
Oslo |
11,00,88 |
|
1,04,44 |
5 |
116,1 |
7 |
53
(CLU) |
Mats
Lundkvist |
S |
Bodola
MK5 |
SSK,
Bromma |
11,05,48 |
|
1,04,72 |
2 |
115,6 |
8 |
55
(CLU) |
Jens
Storm-Nielsen |
DK |
Mallock
U2 |
Hyllinge MS,
Helbäck |
11,20,90 |
|
1,06,32 |
5 |
112,8 |
9 |
49
(RS) |
Claes
Pettersson |
S |
Lucchini
P3 |
ÖSVK,
Åtvidaberg |
11,35,54 |
|
1,08,17 |
3 |
109,8 |
10 |
57
(CLU) |
Torbjörn
Jungeby |
S |
Mallock
Mk20 |
SMK Sundsvall,
Karlskoga |
11,36,64 |
|
1,07,68 |
6 |
110,6 |
11 |
59
(CLU) |
Peter
Strand |
S |
Mallock
Mk20B |
MGCC,
Asmundtorp |
11,44,99 |
|
1,08,84 |
9 |
108,7 |
12 |
40
(RS) |
Henning
Olsen |
DK |
TIga
SC78 |
ASK |
11,10,42 |
-1
varv |
1,11,82 |
6 |
104,2 |
DNF |
519
(CLU) |
Flemming
Bendixen |
DK |
Mallock |
HMS,
Herlev |
9 varv |
|
1,04,37 |
6 |
116,3 |
DNF |
58
(CLU) |
Rolf Emil
Westerberg |
S |
Mallock
Mk16 |
SMK Sundsvall,
Kvissleby |
5 varv |
|
1,14,39 |
4 |
100,6 |
DNF |
513
(CLU) |
Peter
Johansson |
S |
Mallock
Mk21 |
SMK Trollhättan,
Vänersborg |
0 varv |
|
|
|
|
Back to top
Resultatet av tidsträning 1+2, Falkenbergsbanan, 990822:
Pos. |
Nr (klass) |
Förare |
Nat. |
Bil |
Klubb,
hemort |
Bästa
tid |
Heat |
2:a
bästa |
Heat |
km/h |
1 |
45
(RS) |
Mikael
Nordlander |
S |
Nemesis
RME |
SSK,
Stockholm |
41,90 |
1 |
- |
|
157,5 |
2 |
511
CLU) |
Bjarne
Mumm |
S |
Mallock
Mk28/30 |
SSK,
Risskov |
42,84 |
1 |
47,38 |
2 |
154,0 |
3 |
51
(CLU) |
Sören P
Christensen |
DK |
Mallock
U2 Mk16 |
MGCC,
Virum |
43,89 |
1 |
46,11 |
2 |
150,4 |
4 |
52
(CLU) |
Svein
Langholm |
N |
Mallock
Mk24 |
NSK,
Oslo |
43,95 |
1 |
44,16 |
2 |
150,1 |
5 |
56
(CLU) |
Jan
Nordgren |
S |
Phantom
P 91 |
MGCC,
Höllviken |
44,14 |
1 |
45,94 |
2 |
149,5 |
6 |
54
(CLU) |
Johan
Westerberg |
S |
Phantom
P 94 |
Falkenbergs MK,
Trollhättan |
44,21 |
1 |
45,54 |
2 |
149,2 |
7 |
513
CLU) |
Peter
Johansson |
S |
Mallock |
SMK Trollhättan,
Vänersborg |
44,32 |
1 |
47,39 |
2 |
148,9 |
8 |
519
CLU) |
Flemming
Bendixen |
DK |
Mallock |
HMS,
Herlev |
44,40 |
1 |
- |
|
148,6 |
9 |
53
(CLU) |
Mats
Lundkvist |
S |
Bodola
MK5 |
SSK,
Bromma |
44,94 |
1 |
45,81 |
2 |
146,8 |
10 |
47
(RS) |
Christian
Carlsson |
S |
Lola
T598C |
Åmåls MK,
Åmål |
45,03 |
1 |
45,23 |
2 |
146,5 |
11 |
49
(RS) |
Claes
Pettersson |
S |
Lucchini
P3 |
ÖSVK,
Åtvidaberg |
45,83 |
1 |
47,11 |
2 |
144,0 |
12 |
5
(RS) |
Peter
Bendix |
S |
Tiga |
SSK,
Saltsjö-Boo |
49,37 |
1 |
49,50 |
2 |
133,7 |
13 |
57
(CLU) |
Torbjörn
Jungeby |
S |
Mallock
Mk20 |
Karlskoga MF,
Karlskoga |
- |
|
|
|
|
Back to top
Resultat från 5:e deltävlingen i Sportvagnsmästerskapet '99,
Falkenbergsbanan, 990822:
Pos. |
Start nr
(klass) |
Förare |
Nat. |
Bilmärke |
Klubb,
hemort |
Sluttid |
Diff |
Bästa
varvtid |
varv |
km/h |
1 |
45
(RS) |
Mikael
Nordlander |
S |
Nemesis
RME |
SSK,
Stockholm |
10,53,16 |
|
42,62 |
4 |
151,5 |
2 |
51
CLU) |
Sören P
Christensen |
DK |
Mallock
U2 |
MGCC,
DK |
10,59,00 |
5,84 |
43,02 |
12 |
150,2 |
3 |
511
CLU) |
Bjarne
Mumm |
S |
Mallock
Mk 28/30 |
MGCC,
Risskov |
10,59,57 |
6,41 |
42,98 |
10 |
150,7 |
4 |
67
CLU) |
Svein
Langholm |
N |
Mallock
Mk24 |
NSK,
Oslo |
10,59,94 |
6,78 |
43,24 |
13 |
150,0 |
5 |
513
CLU) |
Peter
Johansson |
S |
Mallock |
SMK Trollhättan,
Vänersborg |
11,12,13 |
18,97 |
43,69 |
12 |
147,3 |
6 |
54
CLU) |
Johan
Westerberg |
S |
Phantom
P 94 |
Falkenbergs MK,
Trollhättan |
11,14,69 |
21,53 |
43,49 |
8 |
146,7 |
7 |
53
CLU) |
Mats
Lundkvist |
S |
Bodola
MK5 |
SSK,
Bromma |
11,17,02 |
23,86 |
44,11 |
6 |
146,2 |
8 |
56
CLU) |
Jan
Nordgren |
S |
Phantom
P 91 |
MGCC,
Höllvik |
11,28,18 |
35,02 |
43,80 |
15 |
143,8 |
9 |
49
(RS) |
Claes
Pettersson |
S |
Lucchini
P3 |
ÖSVK,
Åtvidaberg |
11,31,94 |
38,78 |
44,91 |
15 |
143,0 |
10 |
47
(RS) |
Christian
Carlsson |
S |
Lola
T598C |
Åmåls MK,
Åmål |
14 varv |
-1
varv |
44,50 |
11 |
|
11 |
5
(RS) |
Peter
Bendix |
S |
Tiga |
SSK,
Saltsjö-Boo |
13 varv |
-2
varv |
46,46 |
3 |
|
Ej
start |
57
CLU) |
Torbjörn
Jungeby |
S |
Mallock
Mk20 |
SMK Sundsvall,
Karlskoga |
Ej startat |
|
|
|
|
Ej
start |
519
CLU) |
Flemming
Bendixen |
DK |
Mallock |
HMS,
Herlev |
Ej startat |
|
|
|
|
Back to top
|