1999

 

 

Race Calender 1999


For '99 there is, today, only one race-series defined where we can race our sportscar.

The Sportscar Championship, arranged by MGCC, has put together this calender:

DATE TRACK EVENT
May 22 - 23 Kinnekulle Ring  
June 5 - 6 Mantorp Park Automobil Sportscar Show
June 19 - 20 Gelleråsen  
July 17 - 18 Ring Knutstorp  
August 21 - 22 Falkenberg  

 


 

1. Kinnekulle Ring


Den 22-23 maj var det dags för årets premiär av den Svenska Sportvagnsserien.

Denna var förlagd på Kinnekulle Ring, och tyvärr var vädret som det hade varit under

hela våren. Kallt, blåsigt, och lite regn, inte alls som man önskar sig i samband med en

race-helg. Trots det var vi fulla av förväntan eftersom bilen var väl genomgången, så

lite normalt svenskt väder skulle inte ändra på vårt goda humör. De små problem, som

oftast uppkommer i samband med besiktning, löstes även de snabbt. Men, problemen

blev större när det var dags för start av första träningspasset! SAAB-motorn, som alltid

har varit mycket lättstartad ville inte springa igång. Eftersom vädret var kallt och fuktigt

trodde vi att detta var anledningen till problemen, och med tändstiften från dragbilen så

startade den till sist, fast tyvärr för sent till det första passet. Nåväl, läxan var lärd så till

andra passet fanns vi i alla fall med. Intrycket från årets första varv bakom ratten gav

inte den där härliga känslan av kraftfullhet som tidigare säsongspremiärer har inneburit.

Kanske det var dags för en rejäl översyn av motorn, och inte bara vanlig allmän lagning?

(Svaret skulle visa sig vid nästa deltävlingen, men mer om det senare). Kinnekulle Ring

som alltså var en ny erfarenhet visade sig, trots sin ringa längd, vara en teknikkrävande

bana. Helt klart var att Clubman-bilarna mer eller mindre kunde betraktas vara på

hemmaplan. Tävlingen blev trots allt en fin fight med Claes Pettersson i sin läckra

Lucchini om 5-platsen. Det fanns helt klart en möjlighet att passera honom, om nu inte

om hade funnits igen. Tyvärr hände ännu en gång att Lola'n helt plötsligt blev 4-växlad,

denna gång var det 4:an som försvann! Detta medförde att accelerationen blev lite dålig

vid uppväxling från 3:an till 5:an och därigenom försvann alla möjligheter att ge Claes en

match om 2:a plats i RS-klassen. Mikael Nordlander i sin Nemesis RME var otroligt snabb

och ingen Clubman-bil hade någon möjlighet att hänga med i hans tempo.


2. Mantorp Park


Nästa deltävling var Automobil Sportscar Show på Mantorp Park. Detta evenemang som

brukar vara alla sportvagnsfreaks höjdpunkt i augusti månad hade i år tidigarelagts till

5-6 juni. Publiktillströmningen var ej till arrangörens belåtenhet, och i samband med

avslutningen tillkännagavs att det ursprungliga konceptet skulle återinföras. Denna gång

hade vi bättre tur med vädret, det var endast på natten regnet föll, i gengäld vräkte det

formligen ned! Men eftersom vi till denna helg hade tagit vår transportbuss så klarade vi

vädret utan problem. Träning och besiktning förflöt utan problem, eftersom vi som brukligt

på Mantorp först efter några varv på banan brukar få problem med besiktningspersonalen.

Just det, även denna gång tyckte de att "så här får inte en racerbil låta". Detta har man

dock lärt sig nu, så en ny dämpare hade inköpts, så det var mest för att retas lite som den

gamla satt kvar! Träningen förflöt i samma beskedliga takt som på Kinnekulle, en 8:e plats

denna gång, dock före Claes Pettersson, vår närmaste konkurrent. I övrigt var Mikael

Nordlander överlägset snabbast även denna gång. En viss besvikelse att dessa Clubman-

bilar fortfarande var så snabba spred sig i teamet. Hjälpen fanns dock i depån, vid namn

Peter Bendix. Denne sympatiske man gav sig inte, när jag sa att motorn är trött. Han hade

 stått vid depådisken och lyssnat när jag passerade. "Den går på 3 cylindrar!", var hans

bestämda uppfattning. En analys av avgastempen på cylindrarna avslöjade snabbt att han

hade alldeles rätt. Snart var felet lokaliserat till tändningsdelen. Nu var goda råd dyra, en

tändspole hade gett upp gnistan, så att säga. Men, ibland skall man ha tur också. Peters

gode vän, Crille, hade en SAAB 9000 som dragbil, fram med skruvmejslarna. Ett snabbt

byte av tändkassett, och vilken sång det blev! Så här skulle det ju vara. Fylld av tillförsikt

rullade vi ut på banan och när det gröna ljuset tändes passerades ett antal bilar på direkten.

Snart var 2:a-platsen intagen, och avståndet till den ledande Nemesisen krympte betydligt.

I ingången till den tvära vänstern före startrakan öppnades luckan, och vips var vi uppe i

ledning. En ljuvlig känsla, måste erkännas. Helt klart var Mikael Nordlander överraskad för

nu blev det klappjakt. Men faktiskt gick det rätt bra att hålla undan, ända tills, ja just det,

växellådan började spöka igen. Denna gång var det 2:ans växel som inte gick att få i. Det

dröjde inte många varv förrän Mikael smet förbi i en av de två "second-gear corner" som

Mantorps långa slinga består av. Men trots det var det härligt att få visa vad ekipaget kunde

duga till, även om det inte höll ända in i mål. 2:a platsen var inte på något sätt hotad så

resultatet var en klar förbättring från säsongstarten. Eftersom vädret och humöret var på

topp, så ägnades eftermiddagen att felsöka växellådan, för att förbättra utgångsläget inför

söndagens race på den korta banan. Efter byte till nya dog-ringar kändes allt perfekt igen.

Söndagens startuppställning var densamma som gårdagens resultat, dvs. en startposition i

1:a ledet för första gången någonsin. Tack vare att alla 4 cylindrar nu gav full effekt kunde

Mikaels Nemesis passeras, men det gick inte att hålla emot i första kurvan, delvis på grund

av hans innerspår. Racet blev hårt, dock utan möjlighet att återta tätplatsen. Efter 8 varv

tog dock det roliga slut för Mikael. I samband med en varvning av ett Clubman-ekipage

uppstod ett missförstånd, varvid Nemesisen inte fick plats på banan längre.

Kanske han var lite stressad…?





























 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Detta innebar en något lugnare färd mot målflaggan, OCH FÖRSTA PLATSEN!!!

Enda smolken i glädjebägaren var att tävlingen av någon underlig anledning ej ingick i

mästerskapet, nu när värste konkurrenten blev poänglös.


3. Karlskoga Motorstadium


3:e tävlingshelgen på 4 veckor, den 19-20 juni på Karlskoga Motorstadium blev en blöt

historia. Eftersom detta race var den sista som race-bussen skulle brukas bjöd jag med

min far, som tack för hjälpen med inredningsarbeten. Han var lite tveksam först, men

det varade bara en kort stund. Efteråt berättade han att han trodde han skulle känna sig

gammal i detta gäng. Tänk vad fel han hade, Erik Berger som fortfarande vinner är faktiskt

jämngammal med honom, och många i publiken är av samma generation. I samband med

besiktningen började en visa som skulle förfölja oss resten av säsongen. Felaktig vagnbok,

löd budskapet. Den vagnbok och besiktningsman son vi hade nyttjat under alla år dög helt

plötsligt inte. Trots att vi har ETT förbund som våra licenser lyder under, kan tydligen vissa

arrangörer hitta på egna förordningar…. Lördagens träning klarades av på torrt underlag,

trots de gråa molnen som hängde över oss. Eftersom klassens suverän, Mikael Nordlander,

inte deltog kunde vi ståta med dagens snabbaste tid. Detta varade förstås endast över

natten, för efter söndagens träningspass var ordningen återställd.

 


 



 

Lagom till söndagens race så kom då det regn som hade hängt i luften under lördagen.

Säsongens enda (som det kom att bli, som tur var) wetrace blev naturligtvis en hal

historia. Starten gick i alla fall mycket bra, Upp i ledning direkt, men denna lycka varade

tyvärr endast ett varv. Sedan fällde tillverkningsdatumet på våra regndäck

avgörandet till Mikaels fördel.

Precis som med vardagens vinterdäck är regndäck en ren färskvara, och med 5 år

gamla däck, så innebär detta vissa svårigheter vid full gas. I Elgh-kurvan så gick det

inte längre, men som tur är finns den gamla bansträckningen kvar. Efter en lite bökande

så var jakten i gång igen, men i allt regnsprut så var vidare avancemang i princip omöjligt.

Det var inte bara vi som hade problem med fästet, flera Clubman-bilar delade vårt öde,

så en stor del av tävlingen företogs efter pace-bilen.


4. Knutstorp Ring


Efter ett välbehövligt uppehåll på några veckor så var det dags för seriens höjdpunkt,
SSM - Svensk SportvagnsMeeting på Knutstorp Ring den 17 - 18 juli. En härlig tävlings-

helg med över 200 deltagare totalt. Uppvisning av bl.a. Rune Tobiasson i en BMW 3.0CSL

med raka rör var mäktig, trots att hela registret ej kunde utnyttjas av hänsyn till materialet.

De två träningspassen förflöt utan problem men tyvärr infann sig ej flytet i körningen.

Motorn började även den kännas trög, och ville ej varva ut ordentligt. Till råga på allt så

försvann 2:ans växel på det sista träningsvarvet. Reservdelarna till växellådan var nu slut,

så det fanns tyvärr inga möjligheter att förbättra möjligheten till en framskjuten placering

i tävlingen.

 

 

Arrangören MGCC håller på traditionen vilket innebar stående start. I vanliga fall skulle

detta innebära en fördel för oss, men en acceleration utan 2:ans växel är inte den bästa.

Trots detta gick det bra, och det blev ett tufft race. Eftersom även Knutstorp innehåller

ett par riktigt tvära kurvor så märktes avsaknaden av 2:ans växel mycket väl.

Det gällde att se både framåt och bakåt i dessa kurvor, så att placeringen kunde bibehållas.

Man kunde se tydliga spår av frustrerade medtävlare på avgasröret efter tävlingen!

Tyvärr kändes motorn tröttare och tröttare, det fanns ingen ork över 7 000 rpm,

mot att tidigare så villigt varvat ut mot stoppet på 8 500 rpm.

Detta, i kombination med växellådsproblemen och ytterligare besvär i samband med

besiktningen, (vagnboken igen!!) gjorde att fundering på att avsluta säsongen en
tävling i förtid väcktes.


5. Falkenberg


Trots de problem som hade uppstått i samband med Knutstorpstävlingen, så försökte vi
finna vägar att komma runt besiktningsproblemen (dvs. "ogiltig" vagnbok), och hitta

möjligheter att laga växellådan. Mikael Nordlander beklagade också om vi ej skulle

dyka upp till avslutningstävlingen, vilket naturligtvis kändes uppmuntrande. Delar till

växellådan beställdes, och motorn plockades isär för att försöka finna orsaken till de

tappade varvtalen. Det visade sig att ventilspelen hade minskat betydligt, i en del fall

var de obefintliga. Efter att ha åtgärdat detta styrdes så kosan till Falkenbergsbanan

den 21 - 22 augusti. Tyvärr visade sig ventilspelen ej vara anledningen till kraft-

minskningen, det fanns fortfarande bara kraft upp till c:a 7 000 rpm. Tränings-

resultaten blev därför inte speciellt lysande på denna, Sveriges snabbaste bana.
Denna avslutningstävling blev för vår egen del, något avslagen. Claes Pettersson fick

till en bra start och passerade Lolan ned mot chikanen. Efter några varv var dock

ordningen återställd, och sedan företogs en ensam färd mot målflaggan. Detta

medförde antagligen att koncentrationen sänktes för några varv före mål så befanns

sig ekipaget på gräsunderlag efter att ha missat inbromsningen något till kurvan före

start- och målrakan. Som tur var kunde motorn hållas igång så efter att i stort sett hela

fältet hade passerat, kunde färden fortsättas.


 

 

 

Så efter att ha deltagit i samtliga deltävlingar i detta decenniums sista Sportvagnsmästerskap

visade det sig att Mikeal Nordlander stod som värdig segrare, före Christian Carlsson och med

Claes Pettersson på 3:e plats. En totalt sett mycket bra och trevlig säsong, som vi tackar alla

inblandade för som har gjort det möjligt för oss att fullfölja densamma. Låt oss bara hoppas

att vi kan få ut fler av de racersportvagnar som står i garagen inför nästa millenium, så att

deltagarantalet kan öka.


Result sheet - 1999


On this page I have compiled practise and race results from the '99 season.

Practice   Kinnekulle Ring 990522
Race T1 Kinnekulle Ring 990523
Practice Mantorp Park 990605
Race T2 Mantorp Park 990605
Race   Mantorp Park 990606
Practice   Karlskoga Motorstadium 990619
Race T3 Karlskoga Motorstadium 990620
Practice   Ring Knutstorp 990718
Race T4 Ring Knutstorp 990718
Practice   Falkenberg 990822
Race

T5

Falkenberg

990822

Resultatet av tidsträningen, Kinnekulle Ring 990522:

Pos.

Start nr

(klass)

Förare Nat. Bilmärke

Klubb,

hemort

Antal

varv

Bästa

tid

varv 2:a tid varv
1

45

(RS)

Mikael

Nordlander

S

Nemesis

RME

SSK,

Stockholm

14

0.52.25

9

0.52.54

8
2

61

(CLU)

Stefan

Mumm

S

Mallock

U2

MGCC,

Svedala

15

0.54.11

7

0.54.53

8
3

67

(CLU)

Svein

Langholm

N

Mallock

Mk24

NSK 13

0.54.26

6

0.54.29

4
4

56

(CLU)

Jan

Nordgren

S

Phantom

P 91

MGCC,

Höllvik

15

0.54.88

10

0.55.39

12
5

51

(CLU)

Sören P

Christensen

DK

Mallock

U2

MGCC,

DK

7

0.56.19

7

0.56.87

6
6

53

(CLU)

Mats

Lundkvist

S

Bodola

MK5

SSK,

Bromma

14

0.56.75

14

0.57.47

13
7

49

(RS)

Claes

Pettersson

S

Lucchini

P3

ÖSK,

Åtvidaberg

15

0.56.84

12

0.57.20

13
8

47

(RS)

Christian

Carlsson

S

Lola

T598C

Åmåls MK,

Åmål

11

0.59.64

9

0.59.85

10
9

48

(RS)

Jan

Bryske

S Lola

SVK Göteborg,

Stenungsund

13

1.00.95

8

1.01.87

9
10

57

(CLU)

Torbjörn

Jungeby

S

Mallock

Mk20

SMK Sundsvall,

Karlskoga

12

1.01.15

12

1.02.08

3
11

54

(CLU)

Johan

Westerberg

S

Phantom

P 94

SSK,

Stenungsund

1 - 0 - 0

Back to top

Resultat från 1:a deltävlingen i Sportvagnsmästerskapet '99,

Kinnekulle Ring 990523:

Pos.

Start nr

(klass)

Förare Nat. Bilmärke

Klubb,

hemort

Sluttid Diff

Bästa

varvtid

km/h
1

45

(RS)

Mikael

Nordlander

S

Nemesis

RME

SSK,

Stockholm

10.00.

293

  53.145 136.8
2

61

(CLU)

Stefan

Mumm

S

Mallock

U2

MGCC,

Svedala

10.11.

932

11.639 54.619 134.2
3

67

(CLU)

Svein

Langholm

N

Mallock

Mk24

NSK

10.13.

401

13.108 54.550 133.8
4

51

(CLU)

Sören P

Christensen

DK

Mallock

U2

MGCC,

DK

10.22.

950

22.657 55.634 131.8
5

56

(CLU)

Jan

Nordgren

S

Phantom

P 91

MGCC,

Höllvik

10.35.

753

35.480 55.627 129.1
6

54

(CLU)

Johan

Westerberg

S

Phantom

P 94

SSK,

Stenungsund

10.36.

281

35.968 55.185 129.0
7

49

(RS)

Claes P

ettersson

S

Lucchini

P3

ÖSK,

Åtvidaberg

10.43.

234

42.941 56.921 127.6
8

47

(RS)

Christian

Carlsson

S

Lola

T598C

Åmåls MK,

Åmål

10.50.

606

50.312 57.338 126.2
9

53

(CLU)

Mats

Lundkvist

S

Bodola

MK5

SSK,

Bromma

10.07.

462

- 1

varv

56.006 122.8
10

57

(CLU)

Torbjörn

Jungeby

S

Mallock

Mk20

SMK Sundsvall,

Karlskoga

10.14.

313

- 1

varv

56.406 121.6
11

68

(CLU)

Peter

Johansson

S

Mallock

Mk21

SMK Trollhättan,

Vänersborg

10.36.

845

- 1

varv

57.746 117.2

48

(RS)

Jan

Bryske

S Lola

SVK Göteborg,

Stenungsund

ej start   ej start  

Back to top

Resultatet av tidsträningen, Mantorp Park 990605:

Pos.

Nr

(klass)

Förare Nat. Bil

Klubb,

hemort

Antal

varv

Bästa

tid

varv 2:a tid varv km/h
1

45

(RS)

Mikael

Nordlander

S

Nemesis

RME

SSK,

Stockholm

11 1.21.93 9 1.22.23 7 134.0
2

56

(CLU)

Jan

Nordgren

S

Phantom

P 91

MGCC,

Höllviken

11 1.24.94 8 1.25.34 7 129.3
3

511

(CLU)

Stefan D

Mumm

S

Mallock

Mk28/30

MGCC,

Lövdag

10 1.25.15 10 1.25.43 7 128.9
4

51

(CLU)

Sören P

Christensen

DK

Mallock

U2

MGCC,

Virum

11 1.25.84 10 1.26.52 8 127.9
5

52

(CLU)

Svein

Langholm

N

Mallock

Mk24

NSK,

Oslo

10 1.26.21 8 1.26.47 7 127.4
6

53

(CLU)

Mats

Lundkvist

S

Bodola

MK5

SSK,

Bromma

10 1.27.34 9 1.27.89 10 125.7
7

519

(CLU)

Flemming

Bendixen

DK Mallock

HMS,

Herlev

7 1.28.46 7 1.30.38 6 124.1
8

47

(RS)

Christian

Carlsson

S

Lola

T598C

Åmåls MK,

Åmål

10 1.28.87 8 1.28.92 9 123.5
9

49

(RS)

Claes

Pettersson

S

Lucchini

P3

ÖSK,

Åtvidaberg

9 1.28.96 8 1.29.14 9 123.4
10

54

(CLU)

Jan

Westerberg

S

Phantom

P 94

Falkenbergs MK,

Trollhättan

8 1.29.22 7 1.29.48 5 123.1
11

57

(CLU)

Torbjörn

Jungeby

S

Mallock

Mk20

Karlskoga MF,

Karlskoga

10 1.29.50 5 1.32.72 4 122.7
12

55

(CLU)

Jens

Storm Nielsen

DK

Mallock

U2

Hyllinge MS,

Helbäck

10 1.31.46 8 1.32.88 7 120.0
13

59

(CLU)

John

Strand

S

Mallock

Mk20B

MGCC,

Asmundtorp

9 1.33.39 9 1.34.38 7 117.6
14

514

(CLU)

Christian

Sörensen

N Mallock NSK 7 1.48.42 6 1.52.90 4 101.3
15

48

(RS)

Allan

Dunevall

S Lucchini

NARC,

Askim

           
16

58

(CLU)

Rolf Emil

Westerberg

S

Mallock

Mk16

SMK Sundsvall,

Kvissleby

           
17

46

(RS)

Claes

Juhlin

S Tiga

KAK,

Solna

           
18

513

(CLU)

Peter

Johansson

S Mallock

SMK Trollhättan,

Vänersborg

           

Back to top

Resultat från 2:a deltävlingen i Sportvagnsmästerskapet '99,

Mantorp Park, 990605:

Pos.

Start nr

(klass)

Förare Nat. Bilmärke

Klubb,

hemort

Sluttid Diff

Bästa

varvtid

varv km/h
1

45

(RS)

Mikael

Nordlander

S

Nemesis

RME

SSK,

Stockholm

13.51.09   1.21.26 10 132.1
2

47

(RS)

Christian

Carlsson

S

Lola

T598C

Åmåls MK,

Åmål

13.52.12 1.027 1.21.44 6 132.0
3

51

(CLU)

Sören P

Christensen

DK

Mallock

U2

MGCC,

DK

14.13.69 22.596 1.24.02 5 128.6
4

67

(CLU)

Svein

Langholm

N

Mallock

Mk24

NSK,

Oslo

14.16.18 25.090 1.24.02 9 128.2
5

511

(CLU)

Stefan D

Mumm

S

Mallock

U2

MGCC,

Svedala

14.17.14 26.048 1.23.96 9 128.1
6

56

(CLU)

Jan

Nordgren

S

Phantom

P 91

MGCC,

Höllvik

14.25.12 34.032 1.24.83 2 126.9
7

53

(CLU)

Mats

Lundkvist

S

Bodola

MK5

SSK,

Bromma

15.04.35 1.13.26 1.27.92 3 121.4
8

57

(CLU)

Torbjörn

Jungeby

S

Mallock

Mk20

SMK Sundsvall,

Karlskoga

15.06.60 1.15.50 1.28.33 10 121.1
9

519

CLU)

Flemming

Bendixen

DK Mallock

HMS,

Herlev

15.13.06 1.21.96 1.27.27 7 120.2
10

49

(RS)

Claes

Pettersson

S

Lucchini

P3

ÖSK,

Åtvidaberg

15.16.82 1.25.72 1.27.74 9 119.8
11

55

CLU)

Jens

Storm Nielsen

DK

Mallock

U2

Hyllinge MS,

Helbäck

9 varv -1 varv 1.28.58 8  
12

59

(CLU)

Jan

Strand

S

Mallock

Mk20B

MGCC,

Asmundtorp

9 varv 0.50.67 1.34.70 8  
13

514

CLU)

Christian

Sörensen

N Mallock NSK 8 varv -2 varv 1.36.54 8 brutit
14

54

CLU)

Jan

Westerberg

S

Phantom

P 94

Falkenbergs MK

Trollhättan

3 varv -7 varv 1.27.41 3 brutit
15

58

CLU)

Rolf Emil

Westerberg

S

Mallock

Mk16

SMK Sundsvall,

Kvissleby

ej startat        

Back to top

Resultat från söndagens tävling,Mantorp Park, 990606:

Pos.

Start nr

klass)

Förare Nat. Bilmärke

Klubb,

hemort

Sluttid Diff

Bästa

varvtid

varv km/h
1

47

(RS)

Christian

Carlsson

S

Lola

T598C

Åmåls MK,

Åmål

12.56.96   50.34 6 129.8
2

511

(CLU)

Stefan D

Mumm

S

Mallock

U2

MGCC,

Svedala

13.17.54 20.58 52.02 11 126.5
3

67

(CLU)

Svein

Langholm

N

Mallock

Mk24

NSK,

Oslo

13.34.86 37.89 52.67 5 123.8
4

51

(CLU)

Sören P

Christensen

DK

Mallock

U2

MGCC,

DK

13.34.93 37.96 52.00 6 123.8
5

519

(CLU)

Flemming

Bendixen

DK Mallock

HMS,

Herlev

13.46.26 49.30 53.01 8 122.1
6

54

(CLU)

Jan

Westerberg

S

Phantom

P 94

Falkenbergs MK,

Trollhättan

14 varv -1 varv 52.69 8  
7

57

(CLU)

Torbjörn

Jungeby

S

Mallock

Mk20

SMK Sundsvall,

Karlskoga

14 varv 7.17 54.30 5  
8

55

(CLU)

Jens

Storm Nielsen

DK

Mallock

U2

Hyllinge MS,

Helbäck

14 varv 26.11 55.55 14  
9

49

(RS)

Claes

Pettersson

S

Lucchini

P3

ÖSK,

Åtvidaberg

14 varv 40.50 55.17 10  
10

59

(CLU)

Jan

Strand

S

Mallock

Mk20B

MGCC,

Asmundtorp

13 varv -2 varv 58.40 10  
11

514

(CLU)

Christian

Sörensen

N Mallock NSK 13 varv 7.34 58.15 12  
12

45

(RS)

Mikael

Nordlander

S

Nemesis

RME

SSK,

Stockholm

8 varv -7 varv 50.34 8 brutit
13

56

(CLU)

Jan

Nordgren

S

Phantom

P 91

MGCC,

Höllvik

5 varv -10 varv 52.14 4 brutit

Back to topOBS! Bästa varvtid!!

Resultatet av tidsträningen, Karlskoga Motorstadium, 990619:

Pos.

Nr

(klass)

Förare Nat. Bil

Klubb,

hemort

Bästa tid varv

2:a

bästa

varv km/h
1

45

(RS)

Mikael

Nordlander

S

Nemesis

RME

SSK,

Stockholm

1.08.50 9 1.08.86 7  
2

47

(RS)

Christian

Carlsson

S

Lola

T598C

Åmåls MK,

Åmål

1.08.96 8 1.09.26 7  
3

511

(CLU)

Bjarne

Mumm

S

Mallock

Mk28/30

MGCC,

Lövdag

1.10.44 9 1.10.92 7  
4

53

(CLU)

Mats

Lundkvist

S

Bodola

MK5

SSK,

Bromma

1.11.47 9 1.11.47 10  
5

51

(CLU)

Sören P

Christensen

DK

Mallock

U2

MGCC,

Virum

1.11.73 8 1.11.75 7  
6

56

(CLU)

Jan

Nordgren

S

Phantom

P 91

MGCC,

Höllviken

1.11.85 9 1.11.90 11  
7

52

(CLU)

Svein

Langholm

N

Mallock

Mk24

NSK,

Oslo

1.11.92 8 1.13.42 5  
8

46

(RS)

Lars

Klintberg

S Lola   1.11.94 4 1.12.34 5  
9

54

(CLU)

Johan

Westerberg

S

Phantom

P 94

  1.12.27 11 1.12.43 12  
10

519

(CLU)

Flemming

Bendixen

DK Mallock

HMS,

Herlev

1.13.16 6 1.13.19 9  
11

57

(CLU)

Torbjörn

Jungeby

S

Mallock

Mk20

Karlskoga MF,

Karlskoga

1.13.87 10 1.13.94 11  
12

514

(CLU)

Christian

Sörensen

N Mallock NSK 1.19.66 10 1.19.72 9  
13

49

(RS)

Claes

Pettersson

S

Lucchini

P3

ÖSK,

Åtvidaberg

         

Back to top

Resultat från 3:e deltävlingen i Sportvagnsmästerskapet '99,

Karlskoga Motorstadium, 990620:

Pos.

Start nr

(klass)

Förare Nat. Bilmärke

Klubb,

hemort

Sluttid Diff

Bästa

varvtid

varv
1

45

(RS)

Mikael

Nordlander

S

Nemesis

RME

SSK,

Stockholm

24,00,25   1,21,90 6
2

56

(CLU)

Jan

Nordgren

S

Phantom

P 91

MGCC,

Höllvik

24,06,83 6,58 1,24,11 6
3

51

(CLU)

Sören P

Christensen

DK

Mallock

U2

MGCC,

DK

24,11,29 11,04 1,27,50 12
4

54

(CLU)

Johan

Westerberg

S

Phantom

P 94

24,12,14 11,89 1,26,92 11
5

511

(CLU)

Bjarne

Mumm

S

Mallock

U2

MGCC,

Svedala

24,12,59 12,34 1,24,11 12
6

47

(RS)

Christian

Carlsson

S

Lola

T598C

Åmåls MK,

Åmål

24,15,82 15,56 1,23,54 6
7

53

(CLU)

Mats

Lundkvist

S

Bodola

MK5

SSK,

Bromma

24,21,95 21,70 1,30,55 6
8

519

(CLU)

Flemming

Bendixen

DK Mallock

HMS,

Herlev

24,22,07 21,82 1,30,15 11
9

57

(CLU)

Torbjörn

Jungeby

S

Mallock

Mk20

SMK Sundsvall,

Karlskoga

24,22,26 22,00 1,30,32 7
10

46

(RS)

Lars

Klintberg

S Lola 14,04,73

-5

varv

1,27,95 7
11

67

(CLU)

Svein

Langholm

N

Mallock

Mk24

NSK,

Oslo

1,38,51

-11

varv

9,99,99 0

Back to top

Resultatet av tidsträning 1+2, Ring Knutstorp, 990718:

Pos.

Nr

(klass)

Förare Nat. Bil

Klubb,

hemort

Heat 1 varv Heat 2 varv

Bästa

tid

1

45

(RS)

Mikael

Nordlander

S

Nemesis

RME

SSK,

Stockholm

1,02,12 5 1,02,31 7 1,02,12
2

513

(CLU)

Peter

Johansson

S Mallock

SMK Trollhättan,

Vänersborg

1,04,20   1,03,01   1,03,01
3

511

(CLU)

Stefan D

Mumm

S

Mallock

Mk28/30

MGCC,

Lövdag

1,03,16   1,03,63   1,03,16
4

51

(CLU)

Sören P

Christensen

DK

Mallock

U2 Mk16

MGCC,

Virum

1,03,62 9 1,03,56 10 1,03,56
5

56

(CLU)

Jan

Nordgren

S

Phantom

P 91

MGCC,

Höllviken

1,04,22   1,03,69   1,03,69
6

52

(CLU)

Svein

Langholm

N

Mallock

Mk24

NSK,

Oslo

1,04,28   1,04,00 10 1,04,00
7

53

(CLU)

Mats

Lundkvist

S

Bodola

MK5

SSK,

Bromma

1,05,57   1,04,23   1,04,23
8

47

(RS)

Christian

Carlsson

S

Lola

T598C

Åmåls MK,

Åmål

1,04,98 8 1,04,42 8 1,04,42
9

519

(CLU)

Flemming

Bendixen

DK Mallock

HMS,

Herlev

1,11,36   1,05,03   1,05,03
10

54

(CLU)

Jan

Westerberg

S

Phantom

P 94

Falkenbergs MK,

Trollhättan

1,05,22   -   1,05,22
11

55

(CLU)

Jens

Storm-Nielsen

DK

Mallock

U2

Hyllinge MS,

Helbäck

1,06,90   1,05,60   1,05,60
12

49

(RS)

Claes

Pettersson

S

Lucchini

P3

ÖSVK,

Åtvidaberg

1,07,20 11 1,06,94 7 1,06,94
13

59

(CLU)

Peter

Strand

S

Mallock

Mk20B

MGCC,

Asmundtorp

1,08,46   1,07,82   1,07,82
14

57

(CLU)

Torbjörn

Jungeby

S Mallock Mk20

Karlskoga MF,

Karlskoga

1,08,14   1,08,01   1,08,01
15

40

(RS)

Henning

Olsen

DK

TIga

SC78

ASK 1,11,92 9 1,14,92 2 1,11,92
16

58

(CLU)

Rolf Emil

Westerberg

S

Mallock

Mk16

SMK Sundsvall,

Kvissleby

1,23,20   1,19,49   1,19,49

Back to top

Resultat från 4:e deltävlingen i Sportvagnsmästerskapet '99,

Ring Knutstorp, 990718:

Pos.

Start nr

(klass)

Förare Nat. Bilmärke

Klubb,

hemort

Sluttid Diff

Bästa

varvtid

varv km/h
1

45

(RS)

Mikael

Nordlander

S

Nemesis

RME

SSK,

Stockholm

10,41,29   1,02,82 7 119,1
2

51

(CLU)

Sören P

Christensen

DK

Mallock

U2

MGCC,

DK

10,50,68   1,03,73 2 117,4
3

56

(CLU)

Jan

Nordgren

S

Phantom

P 91

MGCC,

Höllvik

10,54,25   1,04,22 2 116,6
4

511

(CLU)

Bjarne

Mumm

S

Mallock

Mk28/30

MGCC,

Svedala

10,59,38   1,04,35 2 116,3
5

47

(RS)

Christian

Carlsson

S

Lola

T598C

Åmåls MK,

Åmål

11,00,43   1,04,68 5 115,7
6

67

(CLU)

Svein

Langholm

N

Mallock

Mk24

NSK,

Oslo

11,00,88   1,04,44 5 116,1
7

53

(CLU)

Mats

Lundkvist

S

Bodola

MK5

SSK,

Bromma

11,05,48   1,04,72 2 115,6
8

55

(CLU)

Jens

Storm-Nielsen

DK

Mallock

U2

Hyllinge MS,

Helbäck

11,20,90   1,06,32 5 112,8
9

49

(RS)

Claes

Pettersson

S

Lucchini

P3

ÖSVK,

Åtvidaberg

11,35,54   1,08,17 3 109,8
10

57

(CLU)

Torbjörn

Jungeby

S

Mallock

Mk20

SMK Sundsvall,

Karlskoga

11,36,64   1,07,68 6 110,6
11

59

(CLU)

Peter

Strand

S

Mallock

Mk20B

MGCC,

Asmundtorp

11,44,99   1,08,84 9 108,7
12

40

(RS)

Henning

Olsen

DK

TIga

SC78

ASK 11,10,42

-1

varv

1,11,82 6 104,2
DNF

519

(CLU)

Flemming

Bendixen

DK Mallock

HMS,

Herlev

9 varv   1,04,37 6 116,3
DNF

58

(CLU)

Rolf Emil

Westerberg

S

Mallock

Mk16

SMK Sundsvall,

Kvissleby

5 varv   1,14,39 4 100,6
DNF

513

(CLU)

Peter

Johansson

S

Mallock

Mk21

SMK Trollhättan,

Vänersborg

0 varv        

Back to top

Resultatet av tidsträning 1+2, Falkenbergsbanan, 990822:

Pos. Nr (klass) Förare Nat. Bil

Klubb,

hemort

Bästa

tid

Heat

2:a

bästa

Heat km/h
1

45

(RS)

Mikael

Nordlander

S

Nemesis

RME

SSK,

Stockholm

41,90 1 -   157,5
2

511

CLU)

Bjarne

Mumm

S

Mallock

Mk28/30

SSK,

Risskov

42,84 1 47,38 2 154,0
3

51

(CLU)

Sören P

Christensen

DK

Mallock

U2 Mk16

MGCC,

Virum

43,89 1 46,11 2 150,4
4

52

(CLU)

Svein

Langholm

N

Mallock

Mk24

NSK,

Oslo

43,95 1 44,16 2 150,1
5

56

(CLU)

Jan

Nordgren

S

Phantom

P 91

MGCC,

Höllviken

44,14 1 45,94 2 149,5
6

54

(CLU)

Johan

Westerberg

S

Phantom

P 94

Falkenbergs MK,

Trollhättan

44,21 1 45,54 2 149,2
7

513

CLU)

Peter

Johansson

S Mallock

SMK Trollhättan,

Vänersborg

44,32 1 47,39 2 148,9
8

519

CLU)

Flemming

Bendixen

DK Mallock

HMS,

Herlev

44,40 1 -   148,6
9

53

(CLU)

Mats

Lundkvist

S

Bodola

MK5

SSK,

Bromma

44,94 1 45,81 2 146,8
10

47

(RS)

Christian

Carlsson

S

Lola

T598C

Åmåls MK,

Åmål

45,03 1 45,23 2 146,5
11

49

(RS)

Claes

Pettersson

S

Lucchini

P3

ÖSVK,

Åtvidaberg

45,83 1 47,11 2 144,0
12

5

(RS)

Peter

Bendix

S Tiga

SSK,

Saltsjö-Boo

49,37 1 49,50 2 133,7
13

57

(CLU)

Torbjörn

Jungeby

S

Mallock

Mk20

Karlskoga MF,

Karlskoga

-        

Back to top

Resultat från 5:e deltävlingen i Sportvagnsmästerskapet '99,

Falkenbergsbanan, 990822:

Pos.

Start nr

(klass)

Förare Nat. Bilmärke

Klubb,

hemort

Sluttid Diff

Bästa

varvtid

varv km/h
1

45

(RS)

Mikael

Nordlander

S

Nemesis

RME

SSK,

Stockholm

10,53,16   42,62 4 151,5
2

51

CLU)

Sören P

Christensen

DK

Mallock

U2

MGCC,

DK

10,59,00 5,84 43,02 12 150,2
3

511

CLU)

Bjarne

Mumm

S

Mallock

Mk 28/30

MGCC,

Risskov

10,59,57 6,41 42,98 10 150,7
4

67

CLU)

Svein

Langholm

N

Mallock

Mk24

NSK,

Oslo

10,59,94 6,78 43,24 13 150,0
5

513

CLU)

Peter

Johansson

S Mallock

SMK Trollhättan,

Vänersborg

11,12,13 18,97 43,69 12 147,3
6

54

CLU)

Johan

Westerberg

S

Phantom

P 94

Falkenbergs MK,

Trollhättan

11,14,69 21,53 43,49 8 146,7
7

53

CLU)

Mats

Lundkvist

S

Bodola

MK5

SSK,

Bromma

11,17,02 23,86 44,11 6 146,2
8

56

CLU)

Jan

Nordgren

S

Phantom

P 91

MGCC,

Höllvik

11,28,18 35,02 43,80 15 143,8
9

49

(RS)

Claes

Pettersson

S

Lucchini

P3

ÖSVK,

Åtvidaberg

11,31,94 38,78 44,91 15 143,0
10

47

(RS)

Christian

Carlsson

S

Lola

T598C

Åmåls MK,

Åmål

14 varv

-1

varv

44,50 11  
11

5

(RS)

Peter

Bendix

S Tiga

SSK,

Saltsjö-Boo

13 varv

-2

varv

46,46 3  

Ej

start

57

CLU)

Torbjörn

Jungeby

S

Mallock

Mk20

SMK Sundsvall,

Karlskoga

Ej startat        

Ej

start

519

CLU)

Flemming

Bendixen

DK Mallock

HMS,

Herlev

Ej startat        

Back to top


Racetech © 2008 • Privacy Policy • Terms of Use

www.racetech.se